Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Kakestykker for bærekraft
Hvert år gir møbelprodusenten Vestre ti prosent av overskuddet sitt til formål som fremmer FNs bærekraftsmål. Med initiativet Piece of the Pie Chart vil Vestre motivere flere bedrifter til å gi en andel av overskuddet.
– Det høres kanskje litt naivt ut, men i Vestre har vi stor tro på at alle kan være med på redde verden litt. Norsk næringsliv er i en unik posisjon til å gjøre en forskjell, sier Jan Christian Vestre, daglig leder i møbelprodusenten Vestre AS.
Familiebedriften Vestre er i vekst. Selskapet leverer i dag møbler over hele verden, fra Aker Brygge i Oslo til Times Square i New York. Med utgangspunkt i tanken om at alle kan redde verden litt, gir Vestre hvert år ti prosent av overskuddet sitt til formål som fremmer FNs bærekraftsmål – verdens handlingsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringer innen år 2030.
– Hvis alle norske bedrifter hadde gitt én tiendedel av sine overskudd til dugnaden for å finansiere FNs bærekraftsmål, ville summen matchet det norske bistandsbudsjettet, ikke bare én, men to ganger, sier Vestre.
Nå utfordrer Vestre flere norske selskaper til å bidra med deler av overskuddet sitt.
Kakekampanje
Utfordringen til resten av næringslivet kommer gjennom et eget initiativ – «Piece of the Pie Chart». Med initiativet vil Vestre motivere flere bedrifter til å gjøre som dem.
Kakemotivet spiller på det at vi i Norge har en tradisjon for å feire store begivenheter med nettopp kake. For en norsk bedrift finnes det knapt noen større anledning enn dagen der man for første gang går med overskudd. Med «Piece of the Pie Chart» oppfordrer Vestre medvirkende bedrifter til å feire både overskudd og donasjoner med en kake der et stykke som symboliserer ti prosent er skåret ut. Og ved å dele bilder av feiringen, kan også flere bedrifter få øynene opp for verdien av å dele på overskuddet.
– Kaken er et tydelig symbol på at det er mulig å gi bort en liten del av overskuddet sitt, og fortsatt sitte igjen med mye til eget bruk. Gode gjerninger er god butikk, sier Vestre.
En felles feiring
– Vi har alle et ansvar for å bidra til samfunnet rundt oss. FNs bærekraftsmål har 17 mål og 169 delmål, så her er det nok av områder der man som bedrift kan være med på å gjøre en forskjell, sier Vestre.
I dag støtter møbelprodusenten blant annet UNICEF og Leger Uten Grenser med midler fra overskuddet sitt. For Vestre er FNs bærekraftsmål selve nøkkelen til en bedre verden. Ved å gi bort et stykke av «overskuddskaka», kan flere norske bedrifter være med på å bevege verden i en mer bærekraftig retning.
Nå håper Vestre at «Piece of the Pie Chart» skal få fart på givergleden i norsk næringsliv.
– I Norge er vi så heldige at vi har over 100 000 bedrifter som går med overskudd. Det mener jeg vi bør feire med kake, sier Vestre.
(Vestre/NTB Kommunikasjon)