Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Jakter på ny jobb i sosiale medier
Over halvparten av de yngste arbeidstakerne mellom 18-24 år bruker sosiale medier som Facebook, LinkedIN og Twitter, aktivt i jakten på ny jobb. Dette er en økning på hele 12 prosentpoeng på ett år.
Ill.foto: Colourbox.
Dette viser tall fra den årlige arbeidslivsundersøkelsen gjennomført av analyseselskapet InFact for Xtra personell.
Jobbsøkere tar i bruk stadig flere nye kanaler i jakten på en jobb.
Totalt sett er det rundt 30 prosent av befolkningen som bruker sosiale medier enten til å orientere seg i jobbmarkedet, eller for å søke.
Økning blant de yngste
Denne andelen har vært relativt stabil siste to år, men i årets undersøkelse ser man en markant økning blant de yngste. Over halvparten blant de yngste arbeidstakerne tar i bruk sosiale medier når de ser etter nye jobber, og andelen har økt betydelig siden i fjor.
- Det er ikke uventet at de unge er de ivrigste brukerne av sosiale medier i jobbsøkingsprosessene. Dette er en trend de fleste virksomheter må ta innover seg. I dag ser vi at mange virksomheter supplerer den tradisjonelle stillingsannonsen med distribusjon i sosiale medier, eksempelvis gjennom lenkeutlegging på Facebook og Twitter. I fremtiden tror jeg vi får se enda større grad av rekrutteringskampanjer som er skreddersydd for sosiale medier, sier Hanne Zimmermann, administrerende direktør Xtra personell Norge.
Bloggere
- Foreløpig er nok kanskje den viktigste jobbsøkingsaktiviteten i sosiale medier av uformell art. Her får man tips fra venner og bekjente om ledige jobber eller man bygger nettverk som på sikt kan bistå med å få en jobb. Vi har også sett eksempler på at folk bevisst bygger sin egen merkevare gjennom en blogg. Det tror jeg vi får se mer av i tiden fremover, sier Zimmermann.
Det er nesten ingen forskjell mellom kjønnene, både 1 av 3 kvinner og 1 av 3 menn benytter sosiale medier i jobbjakten. De eldste arbeidstakerne er minst aktive.
Det er folk bosatt i Oslo som er de ivrigste sosiale jobbjegerne, her sier 45 prosent at de enten bruker sosiale medier til å søke jobb eller orientere seg i jobbmarkedet, mens de minst ivrige finner man i Midt-Norge med 19 prosent. Hele 53 prosent av de med lavest inntekt sier de bruker sosiale medier i jobbjakten.
Privat sektor
Undersøkelsen viser også at flere benytter seg av sosiale medier til jobbjakt i privat sektor enn i det offentlige. Spesielt hotell og restaurantbransjen skiller seg ut, hvor over 60 prosent av de spurte har søkt jobb eller orientert seg i markedet via sosiale medier.
Til sammenligning er det ansatte innenfor helse- og omsorgssektoren som troner på toppen i det offentlige, hvor nærmere 35 prosent har gjort det samme.
- Det er interessant å se hvordan ansatte innen hotell og restaurant tydeligvis har opparbeidet en sterk kultur for å orientere seg i jobbmarkedet via sosiale medier. En grunn kan være at det er en bransje med høy ”turnover”, hvor omfanget av jobb-bytte er høyere enn i andre bransjer. Hva er vel da mer naturlig enn å målsøke ledige stillinger i sosiale medier, gjerne etter tips fra personlige kontakter og egne nettverk. Samtidig er hotell- og restaurantbransjen en bransje med mange unge ansatte, og det bidrar også til å forklare den høye andelen, sier Zimmermann.
Den landsrepresentative undersøkelsen gjennomført av InFact den 20.-22. mars 2012 og 1008 mennesker ble spurt over telefon.