Et oppslagsverk - rett og slett
Hva er det med denne boka til Per Henrik Stenstrøm som gjør at jeg stadig vender tilbake til den?
Jo, den er så befriende enkel å forholde seg til. Etter å ha opplevd en situasjon der én av hans sju irriterende typer har spilt en rolle – gjerne en hovedrolle – så kan du bare bla opp på eksempelvis «Bedreviteren», lese forfatterens analyse og nikke gjenkjennende for deg selv.
Så utrolig deilig å ha rett! Akkurat sånn er vedkommende!
Men det hjelper lite å ha rett når du egentlig ikke kjenner at du kommer ett eneste skritt videre, eller har løst opp i selve irritasjonen.
Det er først når forfatter Per Henrik Stenstrøm lar leseren bli kjent med den andre siden av «Bedreviteren» at vi snakker nytteverdi og påfyll – kanskje nesten en slags åpenbaring når man først står der uten å vite hvordan denne særdeles irriterende personen eller kollegaen skal og bør håndteres.
«Irriterende kolleger – Slik takler du dem» er stinn av nettopp disse forsidene og baksidene på arketyper fra arbeidslivet. Stenstrøm har selvsagt ikke valgt ut sine sju helt tilfeldig. Enten har vi vært, eller så er vi, utsatt for både én og flere av dem. Kanskje er de ikke like intenst til stede akkurat i korona-tiden denne Primadonnaen, Skrytepaven, Pessimisten, Gratispassasjeren, Superoptimisten, Motarbeideren og nevnte Bedreviteren, men de kommer tilbake. Sann mine ord.
Når arbeidslivet finner tilbake til seg selv igjen, så vil du etter å ha lest denne boka kjenne igjen disse menneskene. Og for første gang vil du kanskje stille forberedt – så godt forberedt at du bedre vil forstå, akseptere og finne deg i at arbeidslivet er sammensatt. Det består av svært ulike mennesker, og vil fortsatt gjøre det.
Så da kan du like gjerne skaffe deg et forsprang gjennom å bli bedre kjent med og forstå typene. Du får det garantert bedre med deg selv også.
Det er bare å ha den stående lett tilgjengelig, for dette er et oppslagsverk.