I Joker er over halvparten av butikksjefene kvinner
I Joker blomstrer det kvinnelige lederskapet. Kjeden har kvinnelig butikksjef i over halvparten av butikkene.
– Vi er stolte av at vi har så mange kvinnelige ledere i våre butikker, forteller bærekraftsansvarlig i Joker, Frank Ellingjord-Dale.
Kvinner i Joker:
- 2760 av 4433 Joker-ansatte er kvinner
- 240 kvinnelige butikksjefer i Jokers 471 butikker - en andel på 51%
Han er glad for at han har så mange dyktige kvinner på laget. Joker har 471 butikker rundt om i landet og i 240 av dem er det en kvinnelig butikksjef, det betyr at 51 % av butikkene har kvinnelig leder. Blant alle ansatte er det 62 % kvinner.
– Dette er helt i tråd med Jokers bærekraftstrategi for 2021-2025, der vi har et mål om 50% kjønnsfordeling både blant butikkansatte og butikkledere, sier Ellingjord-Dale.
Her noen av Jokers kvinnelige ledere
Anu Rohatgi (49) kom til Norge fra India i 1994. Hennes arbeidskarriere startet i Obos, og deretter ble hun franchisetaker i Narvesen. Etter 11 år i kioskbransjen, ønsket hun å ta steget videre som leder, og valget falt på dagligvarebransjen. Nå har hun jobbet som butikksjef på Joker Maridalsveien i halvannet år og hun stortrives med tilværelsen.
– Det føles veldig godt å være leder i Joker. Vi blir satset på og har en god plattform for utfoldelse og vekstmuligheter.
Anu legger ikke skjul på at det var tøft i etableringsfasen, for med ansvar kommer utfordringer. Hun er likevel klar på at det gjelder å ha tro på seg selv, uavhengig av kjønn.
– Mitt beste råd er å ikke være redd. En leder må tørre ta utfordringene med strake armer. Og er du god nok som leder bør ikke kjønn ha noe å si.
- Go for it!
Gunn Sørum (46) har lang fartstid som leder, med hele 18 år i rollen som kjøpmann hos Joker Hjelledalen. Hun er eier av sin egen bedrift og drives av å se hva hun kan bygge opp over tid.
- Det er et krevende yrke, men også kjekt, spennende og variert. Så mitt tips til andre kvinner med et ønske om å bli leder, er: go for it! Stå på og ha trua på det du driver med. En trenger flere kvinnelige sjefer.
Brenner for god service
Stine Eldorhagen (47) har jobbet i servicebransjen helt siden ungdomsårene, og begynte i dagligvare etter hun fikk barn.
– Da var ikke hotell- og vekterbransjen noe mer for meg, på grunn av skiftjobbing, forteller hun.
Nå er hun daglig leder på Joker Ljan. Hun tror ikke det er så annerledes å være kvinne enn mann i yrket som butikksjef, men at det heller dreier seg om personlighet – og at må elske service.
– Har du service i magen, og kan ta i et tak - gå foran som et godt eksempel - så er det bare å si "Ja". Læringskurven er bratt, men med gode rutiner blir dagen enklere. Og vær ikke redd for å spørre, fremhever hun.
Spør man, får man svar!
– Vi kan fikse det meste
Nina Østrem (58) er tredje generasjons driver på Joker Kvina. Da hun begynte for 17 år siden, gikk hun rett inn som leder, og hun vil også slå et slag for at kvinner må våge å tro på seg selv.
– Vi trenger kvinnelige ledere. Skal vi få flere kvinner inn i styrer og lederstillinger, må vi tørre å ha tro på oss sjøl. I vår bedrift har vi bare kvinnelige ansatte, og selv om det ikke er et bevisst valg, er det ingen tvil om at vi kan fikse det meste.
Aldri for sent å satse
I en alder av 52 tok Nina Ch. Wiger Nordheim et modig steg etter en lang tilværelse som hjemmeværende med barn.
– Jeg hadde aldri tenkt å starte for meg selv eller drive butikk, men siden jeg hadde vært lenge hjemme med barn var jeg blitt for "gammel" i yrkeslivet, på tross av at jeg var ganske aktiv som hjemmeværende, med verv i utvalg, og studier innen økonomi/administrasjon og eiendomsmegling.
Løsningen ble å starte Joker-butikk på Røa. Siden har det blitt ytterligere en butikkåpning på Jar, der tidligere kollega Nan-Elise Glosli er blitt butikksjef.
– Mitt råd til andre er å ha selvtillit. Ikke vær redd for å komme med innspill og ikke være redd for om du ikke blir likt av alle. Her tror jeg mange jenter kan ha nytte av å bry seg mindre, påpeker hun.
Likestilling som del av Jokers bærekraftstrategi
FNs bærekraftsmål 5 dreier seg om å oppnå likestilling og styrke jenters og kvinners stilling. I Jokers bærekraftstrategi er det et mål om 50prosent kjønnsfordeling både blant butikkansatte og butikkledere.
(Kjøpmannshuset/Joker)