Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Slik skal Circle K finne neste generasjon med stasjonsledere
I 18 år har Circle K Norge sendt utvalgte stasjonsmedarbeidere gjennom sitt populære talentprogram. Nesten 7 av 10 av de som har fullført talentprogrammet jobber fremdeles i selskapet.
Til høsten går et nytt kull med stasjonstalenter i gang med den toårige lederutdanningen til Circle K. Søknadsfristen går ut 28. mai.
– Talentprogrammet er en av våre største suksesser. Ved å satse på dyktige og lovende stasjonsmedarbeidere, bygger vi både kompetanse og lojalitet. Nesten sju av ti av de som har gått på programmet siden oppstarten i 2004, jobber fremdeles hos oss, sier Lene Foldvik.
Hun har selv tatt talentutdanningen til Circle K Norge, og er i dag leder for programmet.
Over to år lærer elevene alt om stasjonsøkonomi, personaladministrasjon og salgsledelse. Utdanningen er lagt opp med både teoretisk innføring og praktiske oppgaver som skal gjennomføres på arbeidsplassen.
– Å jobbe på stasjon betyr at du må dekke mange fagområder: Økonomi, butikkdrift, ledelse og kundebehandling, for å nevne noen av dem. Vi ser etter gode lederemner som elsker å arbeide med mennesker, liker å jobbe i team, har omsorg, evner å motivere og som brenner for å skape gode resultater, sier Foldvik.
– Som å komme til himmelen
Kristin Olsen Antal-Karlsen (29) ble tatt opp til talentprogrammet i 2014. For henne var det som å komme til himmelen.
– Jeg tok utdanningen sammen med ni andre stasjonsnerder som alle elsket jobben sin. Vi fikk et sterkt samhold og hadde det kjempegøy sammen. I ettertid har vi holdt kontakten, og selv i dag hjelper vi hverandre med alt mulig, sier hun.
Antal-Karlsens stasjonskarriere startet da hun skulle ut i arbeidslivet etter barselpermisjon.
– Jeg ammet fortsatt, og var på utkikk etter en jobb med mye fleksibilitet. Statoil Hønefoss var nærmeste nabo til der jeg bodde, og stasjonssjefen overtalte meg til å begynne der. Han tilpasset skiftplanen slik at hverdagen min skulle gå opp, og det motiverte meg til å gi mitt beste når jeg var på jobb, sier hun.
Da kjeden lanserte en ny kundeklubb, solgte Antal-Karlsen aller mest i hele distriktet. Det var det mange som la merke til internt i selskapet. Med velsignelse fra stasjonsleder og salgssjef søkte hun om opptak til talentprogrammet.
– Det er et svært bra program. Arbeider du på stasjon og har lyst til å ta det videre, så bør du søke. Talentprogrammet gir deg veldig mye, og jobber du hardt får du mange muligheter i selskapet, sier hun.
Selv fikk hun etter hvert sjansen som nestkommanderende på Circle K Sandvika. Her fikk hun også prøve seg som daglig leder for første gang. Disse erfaringene ble nyttige da hun i forfjor overtok Circle K Asker.
– Asker er en stor stasjon, og det er nok å henge fingrene i. Hver dag har jeg nytte av det jeg lærte på talentprogrammet og som nestleder, forteller Antal-Karlsen.
Kremmer med to stasjoner
Mattias Høiland (29) har aldri angret på at han søkte på talentprogrammet til Circle K. Han ble uteksaminert i 2015 – og nå driver han to stasjoner på Sørlandet.
– Jeg følte at jeg ble satset på, og det ga meg masse energi og motivasjon. Jeg lærte utrolig mye, og dessuten ble jeg kjent med mange nøkkelpersoner i selskapet. Ikke minst fikk jeg god kontakt med de andre som gikk på programmet, og selv i dag trekker vi på hverandres kunnskap og gir råd og hjelp, sier han.
Høiland har alltid vært kremmer. Som 14-åring solgte han egenfisket ål. Han var innom både Kiwi, ICA og Finn.no, før fotballen trakk ham til Bergen. For å ha noe å gjøre ved siden av fotballsatsingen i Lysekloster IL, tok han jobb på Statoil-stasjonen på Nesttun.
Her utmerket sørlendingen seg så mye at han fikk personalansvar, og på sjefens anbefaling søkte han om opptak til talentprogrammet. Her kom Høiland inn i 2013, og samtidig ble han nestleder - og så daglig leder på Circle K Sandsli. Likevel begynte hjemlengselen å gnage i ham.
– Plutselig ble det ledig på franchisestasjonen i Flekkefjord, og i løpet av kort tid var jeg på plass der. Vi pusset opp stasjonen skikkelig, noe som ga meg masse erfaring som ble verdifull da jeg et par år senere fikk anledning til å overta Circle K Livold. Den var ordentlig sliten, forteller Høiland.
På Livold ble det investert i både slushmaskin og softismaskin. De ansatte fikk opplæring i så vel kundeservice som steking av bakevarer, butikken ble skikkelig ryddet og en ny kaffemaskin kom på plass.
Resultatene lot ikke vente på seg. Fra mai til desember i fjor økte omsetningen med 1,5 millioner kroner.
– Min filosofi er at enten gir du 100 prosent, eller så lar du være. Sier du «ja», så må du følge opp ordene dine med handling, sier Høiland, som lokalt i Flekkefjord og Livold er kjent som «Jadda-jadda-jadda-mannen» takket være en rekke humoristiske småfilmer på de to stasjonenes Facebook-kontoer.
Hektisk, magisk stasjonsliv
Allerede som 16-åring tok Kristian Bertelsen sine første kveldsvakter alene på Statoil Stokke. Den tidligere gårdsgutten fikk en bratt læringskurve på stasjonen.
– For meg var det helt magisk å jobbe på stasjon. Jeg fikk en arbeidsglede og en motivasjon som jeg ikke hadde hatt tidligere. Jeg elsket følelsen av å jobbe i team, og stasjonssjefen ga meg tidlig mye ansvar, sier Bertelsen.
Han forteller om et stasjonsliv som er hektisk, men også gøy og givende.
– Stasjonene endrer seg fortløpende for å møte kundenes behov, noe som gjør at nye produkter og tjenester dukker opp med jevne mellomrom. Morgendagens stasjon vil fort vekk se temmelig annerledes ut, og det er spennende å følge denne utviklingen tett på, sier Bertelsen.
I 2017 ble han assisterende daglig leder på Stokke-stasjonen, og samme år ble han tatt opp på Circle Ks talentprogram. Her fikk han verdifull kunnskap om drift, personalarbeid og økonomi.
– Under utdanningen må du gjennomføre presentasjoner og løse ulike oppgaver foran både kjente og ukjente mennesker. Du lærer både det teoretiske og det praktiske, og blir tryggere på deg selv som leder, sier han.
Da utdanningen var fullført, ble det feiret med kake og kaffe. Bertelsen kunne imidlertid ikke delta. Han satt allerede i jobbintervju for en lederstilling på Circle K Asker. Han fikk jobben, og de neste ni månedene tilbrakte han som vikarierende daglig leder på Asker-stasjonen.
– Så fikk jeg en fantastisk mulighet på Circle K Økern, og den kunne jeg ikke si nei til. Jeg er stolt og ydmyk over at jeg har fått overta en av selskapets største stasjoner i en alder av 24, sier Stokke-gutten.
(Pressenytt/NTB Kommunikasjon)