I SVING. Frode Nygaard monterer skilt på Circle K Viken i Bergen. Foto: Circle K.

Sender over 100 ansatte på norgesdugnad

Samtlige ansatte ved Circle K Norges servicekontor blir denne uken utplassert på stasjoner over hele landet for å hjelpe til med en storstilt ombyggingsdugnad.

Publisert

Denne tirsdagen og onsdagen står Circle K Norges kontorer i Oslo og resten av landet tomme. De som befolker dem til daglig – alt fra regnskapsførere, markedsførere og HR-medarbeidere til salgssjefer, drivstoffeksperter og økonomidirektører – blir i stedet å finne på én av 52 utvalgte Circle K-stasjoner fra Grimstad i sør til Karasjok i nord. Her skal de bli kjent med stasjonsdriften og bistå med oppgradering av butikkene.

Christoffer Sundby, administrerende direktør i Circle K Norge.

Dugnad på dugnad

– Vi setter alle arbeidsoppgavene ved servicekontoret på vent i to dager, slik at vi sammen kan løfte stasjonene våre opp på et nytt nivå. I tillegg handler dette også om å fremme en kultur av stolthet og samarbeid mellom alle som jobber i kjeden og ute på stasjonene, sier Christoffer Sundby, administrerende direktør i Circle K Norge.

Dugnaden blir startskudd for utrullingen av et nytt Circle K-konsept som skal gi mer oversiktlige og attraktive stasjonsbutikker. Etter at ombyggingen av de 52 første butikkene er fullført, skal medarbeidere fra disse stasjonene ut på en tilsvarende dugnad for å bygge om nabostasjonene i distriktet. Ved hjelp av dette «pay-it-forward»-prinsippet håper Sundby å raskt få om lag 300 fullservicestasjoner i kjeden oppgradert.

– Butikken er nerven og hjertet

Denne dugnaden kan gi medarbeiderne ved hovedkontoret til Circle K Norge verdifullt innsyn og eierskap i de fysiske butikkene rundt omkring i landet, tror Marit Andreassen. Hun er fagansvarlig for linjen Retail Designer ved Treider Fagskoler, og har skrevet fagboken «Retail design».

– Det er viktig at organisasjonen forstår den viktige jobben som blir gjort i butikken. Her får de føle nerven og hjertet i virksomheten. Det er jo i butikken slaget står, og derfor bør andre i organisasjonen, for eksempel innkjøpsavdelingen, forstå hvordan butikken virkelig fungerer, sier Andreassen.

Har med smørbrødliste

Medarbeiderne fra servicekontoret deles inn i 27 dugnadsgrupper som hver får ansvar for å bemanne én til to stasjoner. Hver gruppeleder har med seg en smørbrødliste som spesifiserer hva som skal gjøres i løpet av de to dagene. Blant arbeidsoppgavene er bedre vareplassering, utskifting av reoler, ombygging av kassaområdet og opprettelsen av såkalte tilbudstorg.

– Det skal bli lettere for kundene å orientere seg i butikkene våre. Vi kan ikke ha det slik at kunder opplever å ikke finne varer eller gå glipp av gode tilbud på grunn av for dårlig synlighet. Derfor ser vi fram til å få oppgradert butikklayouten over hele landet, sier Sundby.

KUNNSKAP. En av hensiktene med dugnaden er at medarbeiderne på hovedkontoret og andre kontorer skal få førstehåndskunnskap om stasjonslivet. Foto: Circle K

Skal være på farten

Selv skal Sundby jobbe på stasjonene Circle K Ålgård og Circle K Ølensvåg i Rogaland. Han gleder seg til å ta fatt på arbeidsoppgaver som skiller seg litt fra de han vanligvis har som administrerende direktør.

– Det blir faktisk ikke så stor overgang. De fleste på servicekontoret er allerede mye ute i felten og hjelpe til ved stasjonene. Det er noe vi oppmuntrer til. Imidlertid har ikke alle sammen dratt ut samtidig, så det blir spennende. Jeg gleder meg allerede til å høre alle historiene og erfaringene ved ukeslutt, sier han.

(Pressenytt)

Powered by Labrador CMS