Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
6 av 10 tror på økt digitalt stress
Digitalt stress er en trussel mot engasjement og effektivitet. Det kommer til å øke i utbredelse, og lite blir gjort for å demme opp for det på arbeidsplassene. Det viser en svensk undersøkelse.
(Ill.foto: Colourbox)
Dette melder arbetarskydd.se. Nettstedet viser til en ny svensk undersøkelse om digitalt stress i arbeidslivet.
Tallene viser at den overfylte innboksen i e-posten er den største digitale stressfaktoren. Deretter kommer alle lydsignalene, svarer næringslivspanelet, som består av 12 000 personer. For mye informasjon stresser også, likeledes vanskene med å finne riktig og relevant informasjon når du trenger den.
Få mottiltak
En overveldende majoritet av de spurte, 87 prosent, opplever digitalt stress som en trussel mot engasjement og effektivitet i arbeidet. På spørsmålet om det blir gjort noe på arbeidsplassen for å takle dette stresset, svarer 13 prosent at det blir satt inn tiltak, mens to prosent svarer nei. Spørsmålet er oppe til diskusjon, svarer 51 prosent av de spurte.
Mer enn halvparten, 60 prosent, er pessimistiske med tanke på fremtiden. De tror at digitalt stress kommer til å øke i arbeidslivet.
Ti-på-topp i digitalt stress
Dette svarte panelet på spørsmål om hvilken eller hvilke av følgende situasjoner du assosierer med digitalt stress:
1. En stadig overfylt e-postkasse: 49 prosent.
2. Lydsignaler fra telefoner, pc-er og annen elektronikk: 40 prosent.
3. Å rekke å reagere på all informasjonen jeg utsettes for: 37 prosent.
4. Påminnelser og varsler som visuelt gjør oppmerksom på informasjon: 34 prosent.
5. Å være mulig å nå hele tiden: 30 prosent.
6. Problemer med å koble av eller å koble bort fra informasjonsflommen: 30 prosent.
7. Vansker med å holde oversikt over alt jeg vil ha oversikt over i digitale kanaler: 27 prosent.
8. Manglende kunnskaper om digitale verktøy, sosiale medier og liknende: 23 prosent.
9. Vanskelig å finne riktig informasjon når jeg trenger den: 18 prosent.
10. Annet: 8 prosent.