Denne boken kan gjøre oss bedre
Her kommer en påstand før du egentlig har begynt å få noen argumenter som snakker for eller mot boken til Grethe Holtan:
Hvis «alle» leser denne boken og lærer en del av det som står i den, så vil vi få det veldig mye bedre med hverandre. Arbeidslivet vil utvilsomt dra stor nytte av kunnskapen, men like mye kan innholdet i den overføres til alle andre relevante situasjoner i livene våre – sammen med familien, blant venner, på et utsted, i en taxikø, ja egentlig hvor som helst.
Så hva er det som gjør boken til Grethe Holtan så bra?
Det er først og fremst fordi den tar for seg gjenkjennelige situasjoner og utfordringer. Det vil treffe deg, og det treffer meg. Hvis det ikke treffer direkte, så har forfatteren vært smart nok til å nå frem til deg gjennom andre innganger – fordi kommunikasjon er så grunnleggende viktig, så avgjørende viktig, og så fullstendig inngripende i våre liv.
Men god kommunikasjon kommer ikke av seg selv. Den ramler ikke inn i hodet ditt eller mitt, den må læres – og da læres gjennom å erfare, analysere og korrigere. Noe av det viktigste Grethe Holtan gir leseren er nøkler. Med disse nøklene låser hun opp blokkerte og stengte dører i eget hode, plutselig strømmer det ut smarte løsninger og aha-opplevelser – egne erfaringer kobles sammen med nyvunnen kunnskap fra boken, og det gir mening.
Ja, det gir mening nær sagt på hver eneste side.
Så kan kritikeren spørre seg: Jøss, kan ikke mannen som skriver denne omtalen noe om kommunikasjon fra før?
Jo, jeg tør påstå det. Ikke noe av det i form av et akademisk grunnlag, men veldig mye gjennom praktisk ledelse og refleksjon. Korrigering og endring. Stadig påfyll av kunnskap servert av andre som virkelig har gjort sin forskning grundig og etablert. Jeg har lært mye, og lærer fortsatt.
Men ingen av dem har puttet ordene i meg på samme måte som Grete Holtan gjør.
Fordi det hun til stadighet gjennom de nesten 200 sidene kommer tilbake til, er at det er meg det kommer an på. Det er hvordan jeg oppfatter situasjonene, hva slags tilstand jeg selv setter meg i, hvilke bevisste og ubevisste valg jeg tar, om jeg tenker før jeg snakker, og ikke minst om jeg har en strategi.
Vet jeg hvor jeg skal – og vet jeg hva jeg vil oppnå med denne samtalen eller dialogen?
Det er bare å innrømme: Dessverre gjør jeg ikke det.
Men jo mer jeg jobber med mine egne forberedelser, min egen samtale, mitt eget ståsted og mine egne konkrete mål, desto bedre og mer matnyttige blir samtalene. Det har jeg erfart gjennom å benytte meg av noen av nøklene til Grethe Holtan.
Alt handler om meg. Bare om meg.
Redaksjonell informasjon:
Grethe Holtan er fast skribent i HRmagasinet.