Tre tips for å utvikle digitale talenter
Digitalisering påvirker virksomheter. Det burde også påvirke rekrutteringsstrategien. – Vi må erkjenne at ferdighetene som tok selskapet dit det er i dag, ikke nødvendigvis er de riktige til å ta det videre, sier Trygve Solem, administrerende direktør i Experis.
- Jeg tror alle ledere i dag ser etter muligheter for å tilpasse virksomheten til de digitale omgivelsene. De viktigste ressursene i dette arbeidet er de ansatte, sier Solem.
Over flere år har Experis bygget opp kompetanse og ressurser innenfor IT. Han mener tre enkle grep i rekrutteringsstrategien vil hjelpe selskaper med å lykkes i den digitale omstillingen.
– Rekrutter på bakgrunn av lærevillighet, kartlegg hvilke ferdigheter de ansatte har og hvilke de mangler, og jobb med å utvikle digitale ledere. Disse tre grepene flytter selskapet langt.
Lærevillighet er alfa omega
Bedriftene som vinner terreng i dag, uavhengig av bransje, utvikler produkter og forretningsmodeller som er tilpasset kundenes digitale hverdag. Slik som pizzakjeden Domino’s, som lar kundene bestille fra smartklokker og eksperimenterer med selvkjørende budbiler. Skal selskapet fornye seg raskt, må de ansatte holde følge.
– Attraktive kandidater viser til en kapasitet til å lære heller enn hva de allerede kan. Den med lengst utdanning er ikke nødvendigvis den riktigste ansettelsen, dersom alternativet er noen med større appetitt for å stadig lære noe nytt, mener Solem.
Fyll ferdighetsgapet
For å prioritere de riktige læringsområdene, bør selskaper jobbe strategisk med hvilke ferdigheter de trenger. Hva er avgjørende for å være konkurransedyktig på kort og på lang sikt? Hvilke ferdigheter har dere i dag som passer med det, og hvilke må dere bygge opp?
– Vår tids store lederutfordring er ikke å minimere kostnader, men å hjelpe medarbeidere til å utvikle ferdigheter som er relevante i fremtidens arbeidsliv, sier Solem.
Enten behovet er flere teknologiske hoder, gode kundebehandlere eller problemløsere, kan det viktigste grepet i rekrutteringsstrategien være å utvikle eksisterende medarbeidere. Medarbeidere med ferdigheter som er nærliggende det virksomheten trenger, kan utvikles til å ta på seg nye roller.
– Større bevissthet om ferdighetsbehov og en plan for å utvikle medarbeidere, vil både fylle ferdighetsgapet og gjøre rekrutteringen mer langsiktig.
Bygg digitale ledere
Digital transformasjon eller omstilling til en helt ny forretningsmodell krever også en ny lederstil. Enten man rekrutterer til lederstillinger internt eller utenfor virksomheten, er det avgjørende å ansette og utvikle ledere som kan lede i en digital hverdag.
– En viktig erkjennelse er at de som tok selskapet dit det er i dag, ikke nødvendigvis har de riktige egenskapene til å ta selskapet videre. Ledergruppen bør gjenspeile hvor selskapet skal gå fremover, ikke nødvendigvis hvor selskapet kommer fra.
Tre tips for en digital rekrutteringsstrategi
1) Start med å kartlegge hvilke ferdigheter virksomheten trenger, hvilke ferdigheter den allerede har og hvor det er overlapp.
2) Se etter kandidater som både ønsker og har evnen til å lære seg de ferdighetene virksomheten vil trenge i fremtiden.
3) Sats på dine digitale talenter og løft dem inn i ledergruppen.
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse
- Last ned enkeltsider eller utgaver av bladet