– Vi er gode på OMSTILLING
HR-direktøren i NorgesGruppen er virkelig stolt over samarbeidsånden. Hun mener krisen skaper enda større endringsvilje.
Koronakrisen skyllet sine alvorlige konsekvenser brått og brutalt inn over oss. Midt i stormen havnet mange butikkansatte – og spesielt dem som skulle forsyne oss med dagligvarer.
I uken før myndighetene iverksatte de mest gjennomgripende tiltakene i fredstid, hadde allerede folk begynt å tenke over sin egen situasjon og sitt eget behov. Det vil si; mange tenkte langt ut over det de selv trengte, og hamstret. Vi fikk noen intense dager med tendens til panisk handling og folkestinne matbutikker.
Det var ikke akkurat dette helseministeren ønsket seg, og det var i hvert fall ikke det dagligvarebransjen var forberedt på.
Det kom brått på
– Våre folk har virkelig tatt utfordringen på strak arm, og vi skiftet fokus nærmest på ett sekund. Vi føler et ansvar og vi føler en samarbeidsånd som vi er stolte over, sier HR-direktør Dina Rolstad Thune i NorgesGruppen.
Alle medarbeiderne i landets største dagligvarekonsern kan vi kjenne igjen i butikkene til KIWI, MENY, SPAR og Joker. Hvis alle virksomheter regnes inn, dreier det seg om nærmere 41.000 medarbeidere.
– Vi har mange ulike avdelinger, selskaper og roller, men vi ser alle en mening med å sikre matforsyningen. Vi klapper og heier på hverandre i mangel på muligheten til å gi hverandre en god klem, fortsetter Rolstad Thune.
Alle forstår alvoret
NorgesGruppen er en organisasjon som til vanlig er godt drillet på endring og omstilling. Likevel er det ikke mulig å vite hva som må tilpasses og forandres når noe så alvorlig som en pandemi kommer smygende.
– Det har vært veldig mange endringer på kort tid, og da er det gøy å se at folk bistår, deler og samarbeider på en veldig god måte. Jeg tror alle skjønner det seriøse i situasjonen og da blir man motivert til å kunne bidra på en god måte, mener HR-direktøren.
Hun framholder at hele organisasjonen fra før er veldig god på implementering i alle de ulike kjedeprofilene – altså hvordan man omsetter endringer i praksis.
– Denne kompetansen ser vi gode resultater av nå. Ansatte er mennesker med ulike behov. Vi har arbeidet hardt for å sikre at alle skal føle seg trygge, i tillegg til å bli sett og hørt.
Fokus på sikkerhet
De smittereduserende tiltakene kom raskt på plass i butikkene, i første rekke med dispensere for håndhygiene og tydelige instrukser.
– Fokus fra første dag hos oss har vært rettet mot smittereduserende tiltak for ansatte og kunder. Vi følger myndighetenes retningslinjer, og har gjort vårt ytterste for å få dette på plass så godt og raskt som mulig. Det handler mye om gode renhold- og hygienerutiner. Dessuten har vi gjort en del grep i butikkene for å beskytte dem som jobber der – eksempelvis ved å montere flere tusen pleksiglass for å redusere smittepresset for dem som sitter i kassa. Vi har satt i gang ekstraordinært renhold av alle kontakt- og berøringspunkter, økt håndvask og hånddesinfeksjon, montert klistremerker for avstand og informert generelt på plakater og i sosiale medier, oppsummerer Dina Rolstad Thune.
En annen utfordring
Det er ikke alle av NorgesGruppens ansatte som jobber i utskutte posisjoner i et butikkmiljø. Mange har funksjoner som handler om tilrettelegging og planlegging.
– En annen utfordring for alle med administrative stillinger, er jo å gjennomføre møter uten å kunne treffes fysisk. Dette har gitt oss mange aha-opplevelser. Vi ser at vi på en effektiv måte gjennomfører hyppige teams-møter (kobler sammen deltakerne til felles møte gjennom pc/mobil) på alle nivåer i organisasjonen. Her ligger det mye positiv læring vi garantert kan ta med oss videre. Generelt sett skaper denne krisen mye endringsvilje og fokus på å ta vare på hverandre, konstaterer HR-direktøren.