Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Vi er misfornøyd med inneklimaet på jobben
Hele førti prosent av oss synes inneklimaet på jobben er dårlig, viser tall fra en landsdekkende undersøkelse. Det er viktig å ikke nedprioritere god utlufting på jobb om sommeren, skriver HMS Magasinet på sine nettsider.
Det er en kjensgjerning at vi er mer utendørs når det er fint vær ute. Vi får i oss masse frisk luft utendørs, og varmeovnene innendørs er gjerne slått av for sommeren. Da er det fort gjort å glemme utluftingen innendørs. Når det er ferietider og færre folk på jobb enn vanlig, er det enda viktigere å sørge for god utlufting og godt renhold.
Mange er bekymret for luftkvaliteten innendørs. Støv og spesielt svevestøv er blant de aller viktigste årsaker til sykdom og plager som skyldes dårlig inneklima på arbeidsplassen. I en spørreundersøkelse utført av byrået M3 på oppdrag for Blueair svarer fire av ti at inneklimaet på jobb er for dårlig.
Symptomer på dårlig inneklima
Typiske symptomer på dårlig inneklima på kontoret er tørre slimhinner, irriterte øyne, hud og hals, tung i hodet, hodepine, tørste og konsentrasjonsproblemer. Når renholdet ikke fjerner støv og svevestøv skikkelig, bidrar det til flere og verre luftveisinfeksjoner og såkalt inneklimasyke. Personer med allergier, neseplager og astma er mer utsatt. Når hus er «syke», blir også folk syke. Høye verdier av støv, soppsporer, bakterier og CO2 gjør at mennesker - store som små - trives dårlig.
Vi vil ha god luftkvalitet
Samme undersøkelse viser også at nordmenn er i stadig økende grad opptatt av å ha god luftkvalitet. Det er langt flere som synes at god luftkvalitet er viktigere enn å spise sunt og å trene. Hele sju av ti synes det er viktigere med god luftkvalitet enn å spise sunt og trene.
Arbeidsgiver bør i større grad ta hensyn til de ansattes helse ved å sørge for et godt inneklima på jobben, oppfordrer Blueair. Riktige rengjøringsmetoder med lite vann og minimal bruk av rengjøringskjemikalier er viktig. Det samme er god ventilasjon i et arbeidsmiljø uten fukt, mugg og råte.
Det er nemlig ikke bare de som allerede har luftveissykdommer som plages av dårlig inneluft. Ifølge Folkehelseinstituttet kan dårlig luftkvalitet føre til en rekke sykdommer som astma og lungesykdommer, og at man blir mer mottakelig for infeksjoner som langvarige forkjølelser, bihulebetennelser, mellomørebetennelser og bronkitt.
(Pressemelding)
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse
- Last ned enkeltsider eller utgaver av bladet