Lærere som utvikler seg er friskere
En ny svensk studie viser at lærere som utvikler seg i jobben og opplever flyt i arbeidshverdagen holder seg friskere enn andre lærere.
(Ill.foto: Colourbox)
Studien er gjennomført blant 229 svenske lærere 20 skoler i Vestre Götaland. De ble spurt om helse, kvalitet og arbeidsintegrert læring. Resultatene viser en tydelig kobling mellom disse tre faktorene.
For å bevare en god helse i jobben, er det viktig at lærerne ikke bare underviser, men at de også må lære og utvikle seg selv i sitt arbeid.
Forskningen viser videre at lærere som opplever flyt i sin hverdag og i sitt arbeid, oppfatter sin helse som bedre.
Ifølge Yvonne Lagrosen ved Høgskolen Vest opplever disse lærerne at arbeidsbelastningen er lavere. Samtidig påpeker hun at utfordringene ikke må være for store. Det må være en balanse mellom krav og egen kontroll av arbeidssituasjonen.
Hun konkluderer med at for å beholde en god helse er det viktig med ny læring og egen utvikling, både i det daglige virke og på det personlige plan.
- En interessant altoppslukende jobb, gir bedre helseeffekter, sier hun i en melding.
Lagrosen anbefaler derfor at man bør finne seg en jobb som man virkelig liker, og sørg for at det er utviklingsmuligheter på arbeidsplassen.
Studien er gjennomført av Yvonne Lagrosen og hennes mann Stefan Lagrosen som nå er professor i foretaksøkonomi ved Linnéuniversitetet i Sverige.