Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Servicemedarbeidere er mest depressive
En dansk undersøkelse viser at butikkansatte, servitører og hotellansatte tilhører gruppen som føler seg mest trist og har flest depressive symptomer.
(Ill.foto: Colourbox)
Bak enhver smilende og hyggelig servicemedarbeider skjuler det seg langt mer enn det de viser på utsiden. Bak fasaden er de mer triste og de har mindre energi enn ansatte i andre bransjer.
Dette om vi skal tro tallene i den danske undersøkelsen som er gjennomført blant 27 000 medarbeidere. Bak undersøkelsen står Det Nationale Forskningssenter for Arbejdsmiljø i Danmark.
Tallene viser at personer som jobber i servicebransjen har flest symptomer på depressivitet. Verst stilt er det for kassamedarbeidere. Selv om servicemedarbeiderne ikke er deprimert i klinisk forstand, kan det likevel påvirke sykefraværet.
Men det er ikke bare servicemedarbeidere som er triste og deprimerte. Også ansatte innen slakteribransjen og undervisningssektoren skårer høyt på skalaen.
Av alle medarbeidere er det tømrere og snekkere som er minst depressive.