Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Stresskampanjen har startet
I går ble den europeiske stresskampanjen "Gode arbeidsplasser forebygger stress" lansert. Kampanjen samordnes i mer enn 30 land, og mer enn 60 virksomheter fra hele Europa deltar.
Stress er det nest hyppigst rapporterte arbeidsrelaterte helseproblemet i Europa, og antas å være årsaken til over halvparten av alle tapte arbeidsdager. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Arbeidsmiljøkampanjene i regi av Det europeiske arbeidsmiljøorganet EU-OSHA regnes for å være de største HMS-kampanjene i verden, og i dag offentliggjorde EU-OSHA navnene på den første puljen av offisielle europeiske kampanjepartnere i "Et sikkert og godt arbeidsmiljø"-kampanjen for 2014–2015, "Gode arbeidsplasser forebygger stress".
Bredt spekter av partnere
Kampanjepartnerne kommer fra en rekke forskjellige sektorer, og inkluderer arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, teknologiplattformer, frivillige organisasjoner og multinasjonale selskaper. I tillegg kommer kampanjens mediepartnere, som vil være med og formidle hvor viktig det er å håndtere arbeidsrelatert stress og psykososiale risikoer på arbeidsplassen.
Samordnet i over 30 land
Kampanjene samordnes i mer enn 30 land, og regnes for å være de største HMS-kampanjene i verden. Stress, som er tema for 2014–15-kampanjen, er det nest hyppigst rapporterte arbeidsrelaterte helseproblemet i Europa, og antas å være årsaken til over halvparten av alle tapte arbeidsdager. Kampanjepartnerne vet at når man lykkes med å takle psykososiale risikoer, slår dette positivt ut på de generelle forretningsresultatene – særlig når det gjelder langsiktig bærekraftighet og samfunnsansvar. De ønsker derfor å gå foran med et godt eksempel og oppmuntre andre organisasjoner til å ta tak i stressproblemet.
Alle engasjert i å takle stress
Alle disse organisasjonene har én ting til felles: – De er lidenskapelig opptatt av å håndtere stress og psykososiale risikoer, sier EU-OSHAs direktør, dr. Christa Sedlatschek.
De offisielle kampanjepartnerne er en engasjert gruppe av ledende aktører i håndtering av arbeidsrelatert stress. Partnerne vil bidra til å spre kampanjens budskap om at psykososiale risikoer kan håndteres på samme måte som alle andre HMS-relaterte problemstillinger.
EU-OSHA oppfordrer alle europeiske og multinasjonale organisasjoner til å bli offisielle kampanjepartnere. Den andre søknadsrunden for potensielle kampanjepartnere varer fram til 31. oktober. Du kan lese mer om kampanjen her.
(Pressemelding)
"