Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Yrkessjåfører rammet av synsstress
Mange yrkessjåfører får symptomer som dobbeltsyn og dårligere synsskarphet. Yrket er synskrevende – ikke minst ved mørkekjøring. Synstress kan også være en årsak til at yrkessjåfører plages av smerter i nakke og skuldre.
Åtte av ti sjåfører opplever at yrkeskjøring er svært synskrevende. Omtrent en femtedel forteller at de iblant ser dobbelt eller uklart under kjøreturen. (Ill.foto: Colourbox)
Altfor mange yrkessjåfører har problemer med synet og smerter i nakke og skuldre, samt andre symptomer på en presset arbeidssituasjon.
Forskerne Leah Emegwa og Hans Richter ved Høyskolen i Gävle i Sverige begynte derfor å kartlegge arbeidsmiljøet blant yrkessjåførene, skriver nettstedet forskning.se.
– Selv om mange av yrkessjåførene i Gävleborg synes å ha det bra på jobben og er fysisk friske, så oppgir altfor mange synsbesvær og nakke-/skulderplager. De oppgir også andre symptomer på en presset arbeidssituasjon, sier Richter.
En del av prosjektet handler om hvor ofte slike synsproblemer inntreffer og om de i så fall kunne knyttes til muskelbesvær i nakke/skuldre. Den andre delen handler om sjåførenes livskvalitet
Syn og bilkjøring
Nesten halvparten av sjåførene sier at de ikke har testet synet de siste to årene, eller at de aldri har testet det (44 prosent).
– Her kan det gjøres mye relativt enkelt for å forbedre synskomforten, for eksempel en synsundersøkelse med korrigerende briller, ifølge forskerne.
Et trafikksikkerhetsspørsmål
– Dette er jo også et sikkerhetsspørsmål, fordi synskravene til yrkessjåfører ved mørkekjøring og mental eller fysisk trøtthet – ofte under tidspress – er store.
En av fire sjåfører opplever muskelsmerter, og hver femte oppga at han iblant så seg nødt til å avbryte kjøringen på grunn av dette.
Muskelplager
Forskerne fant interessant nok at muskellidelsene var forbundet med synsevnen. De som oppga muskelsmerter og dobbeltsyn eller uklart syn, oppga oftere at de også opplevde muskelbesvær i nakke og skuldre.
– Fra tidligere forskning vet vi at synsstresset som oppstår ved altfor høye synskrav, ofte gir opphav til smerter i nakke og skuldre hos de som arbeider ved bildeskjermer. Derfor er det ikke urimelig å tro at en del av yrkessjåførenes nakkelidelser også er synsrelaterte.
Påfallende aktive
Mange av sjåførene oppga å være ved god helse. Men to tredeler hadde en BMI som indikerte overvekt eller fedme, til tross for at de var fysisk aktive minst én gang i uka.
Nyttig tverrvitenskapelig samarbeid
Forskerne mener at områdene synsergonomi/belastningsergonomi og folkehelse har veldig mye å vinne på samarbeid.
– Vi har sterke fellesinteresser, og forskningen tjener mye på et samarbeid. Selv om dette prosjekt i første rekke berører yrkessjåfører, kan resultatene fra denne studien kanskje være relevante også for vanlige bilister som regelmessig kjører lange strekninger i den mørke årstiden, mener forskerne.