Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Jobbsøkere får mer informasjon: – Møt kandidatene der de er
Norske jobbsøkere har tilgang til mer informasjon enn noen gang om selskapene de søker jobb hos. Arbeidsgivere som ønsker å tiltrekke seg de riktige talentene må derfor møte kandidatene der kandidatene søker etter informasjon.
Mange arbeidsgivere bør tenke nytt om hvor og hvordan de tilbyr informasjon. Det viser ManpowerGroups nye rapport «The rise of the well-informed candidate». Dagens jobbsøkere ønsker å finne informasjon om selskapet der de er og når de vil.
– Selskapets hjemmeside er fremdeles den foretrukne kilden til informasjon. Minimumet er å holde disse oppdatert med relevant informasjon. Arbeidsgivere bør likevel være åpne for nye kanaler for dialog med potensielle kandidater, sier Linn-Therese Solbakken, Head of Operations i Experis Oslo IT.
Rapporten viser at jobbsøkere anser nåværende ansatte som den mest troverdige kilden til informasjon om selskapet. Stadig flere selskaper tar derfor i bruk chattefunksjoner og oppfordrer jobbsøkere til å stille spørsmål til sine ansatte.
– Velinformerte kandidater betyr at selskaper bør tenke helhetlig om hvordan de bruker markedsføringskronene sine. Bruk av chattefunksjoner, tilstedeværelse i sosiale medier, og tilpasning av kommunikasjonen til ulike typer kandidater viser at selskapet forstår jobbsøkernes interesser og behov, sier Solbakken.
Dette er kandidatene spesielt opptatt av
Mer enn 40 prosent av norske jobbsøkere orienterer seg om selskapets visjon og omdømme før de søker jobb. Nesten 70 prosent setter seg grundig inn i stillingsbeskrivelsen, mens 19 prosent leser seg opp på selskapets samfunnsengasjement. Tilgangen på kunnskap flytter makt fra arbeidsgiver til jobbsøker.
– Tidligere hadde arbeidsgivere mer makt over hva jobbsøkere fikk vite om selskapet og om stillingen. Nå gir sosiale medier og ulike nettsider jobbsøkere mulighet til å gå selskapet i sømmene på en helt annen måte, sier Solbakken.
Rapporten er basert på en undersøkelse om hvordan jobbsøkere og arbeidstagere oppfører seg i det digitale samfunnet og omfatter 14.000 arbeidstakere i 19 land. 794 norske arbeidstakere deltok i undersøkelsen.
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse
- Last ned enkeltsider eller utgaver av bladet