Henrik Berghult blir leder for Nordic Hotels & Resorts
Svenske Henrik Berghult overtar stillingen som øverste leder for Nordic Hotels & Resorts, kjeden som blant annet består av prisbelønte hotell som Amerikalinjen, The Thief, Farris Bad og Villa Copenhagen, og har de kommende årene flere spennende hoteller på vei.
Med hotell som At Six, The Thief, Hotel Kämp, Farris Bad og Villa Copenhagen, så har Nordic Hotels & Resorts 39 av Nordens mest verdsatte og prisvinnende hotell. Porteføljen fortsetter å vokse de kommende årene med Sommerro i Oslo, Tofta Beach & Spa på Gotland og Falsterbo Strandbad i Skåne, blant annet. Den som skal lede hotellene og får det øverste ansvaret for prosjektene er Henrik Berghult. Svensken har de siste årene vært driftsdirektør for Clarion Hotel i Sverige og Finland.
– Henrik Berghult har en historikk som viser at uansett selskap eller stilling evner å løfte lønnsomhet, gjestetilfredshet og ikke minst medarbeidertilfredshet. Dette er tre egenskaper som er avgjørende for en fremgangsrik hotellvirksomhet. Jeg er derfor utrolig glad for at vi nå kan gi ham en ny utfordring som leder av våre frittstående hotell i Nordic Hotels & Resorts. Porteføljen skal fortsette å vokse fremover, og med Berghult får vi en trygg og tydelig leder som kan utvikle samlingen videre, sier Torgeir Silseth, konsernsjef i Nordic Choice Hotels, som Nordic Hotels & Resorts tilhører.
Foruten Berghults nåværende rolle som driftsdirektør, har han erfaring som innkjøpssjef i The Rezidor Hotel Group, hvor han arbeidet internasjonalt med varemerkene Radisson Blu, Park Inn, Regent og Missoni Hotels. Tidligere har han hatt flere ulike operative lederstillinger i norskeide Norlandia Hotel Group. Berghult har studert service management ved Lunds universitet, samt gjennomført et ledelsesprogram ved Cornell University School of Hotel Administration i USA.
– Det er et stort tegn av tillit å få videreutvikle Nordic Hotels & Resorts’ virksomhet. Porteføljen består av Nordens fremste og mest verdsatte hotell. Det er en posisjon man har oppnådd ved å utvikle gjeste- og medarbeideropplevelser som overgår forventningene. Når vi nå går inn i en ny fase i virksomheten ut av pandemien, så er det nettopp enkeltmenneskene som er i sentrum. Slik får vi bransjens beste og mest fornøyde medarbeidere, som igjen gjør at våre gjester også blir de mest fornøyde, sier Berghult, påtroppende Chief Operating Officer for Nordic Hotels & Resorts.
Han tiltreder sin nye stilling 20. april og vil samtidig bli en del av konsernledelsen i Nordic Choice Hotels som følge av sin stilling.
(Nordic Choice Hotels/myNEWSdesk)