Kunsten å ta imot nyansatte
Her får du en sjekkliste for hva du bør gå gjennom før du tar imot en nyansatt første arbeidsdag. Er du godt forberedt får både du og den nye medarbeideren en god start.
Ill.foto: Colourbox.
Det er ikke nok å rekruttere de skarpeste hodene. Den virkelige store prøven starter når den nye rekrutten har sin første arbeidsdag, hevder BI-forsker Cathrine Filstad, som gjennom flere år har gjennomført intervjuer med nyansatte.
Les også: Klar for din første ansettelse
Dette bør du sjekke
Cathrine Filstad har utarbeidet en sjekkliste i 11 punkter for å utvikle et program for å ta i mot nye medarbeidere:
1. Hva blir viktige suksessfaktorer?
2. Hva blir forventningene?
3. Hvem bør og må ha ansvaret?
.4. Hva blir tidsperspektivet?
5. Hva kan tilrettelegges for?
6. Hva med individuelle forskjeller?
7. Infrastruktur og organisering
8. Faddere, mentorer, coach.
9. Prosjekter og team
10. Tilgang til kollegaer
11. Uformell læring
Les også: Fornøyde ansatte produserer mer
Å ta imot nye kolleger handler ikke bare om en rask og effektiv kunnskapsoverføring til de nyansatte, men også om å skape uformelle læringsarenaer der de nyansatte kan spille inn friske ideer og tanker og få brynt seg mot tidligere praksis og erfaringer.