HR påfyll i verdensklasse
Hvert år arrangerer den amerikanske organisasjonen SHRM en stor HR konferanse. Sommeren 2014 var 13 000 deltakere fra 91 land samlet i Orlando. Neste konferanse arrangeres i Las Vegas i slutten av juni.
Med de enorme besøkstallene hvert år, er SHRM sin årlige konferanse trolig en av de største i sitt slag i verden. Fra den 28. juni til 1. juli arrangeres konferansen i gamblingmetropolen Las Vegas i Texas.
En meny for de fleste
I fjor kunne arrangøren skilte med kjente og inspirerende foredragsholdere som Laura Bush, den bestselgende forfatteren David Novak og den kritikerroste reporteren Thomas Friedman som snakket om hvordan teknologien og globaliseringen har endret måten vi samhandler på bare de siste 10 årene. Han mener det vil få enorme konsekvenser i arbeidslivet, det vil endre måten vi jobber på og mange jobber vil bli helt borte. Friedman mener vi lever midt i tid som vil få like stor historisk betydning som da trykkekunsten ble oppfunnet.
Til sammen ble det holdt over 200 sesjoner fordelt på fire dager. Mange av sesjonene går parallelt. Det oversiktlige programmet gjør det imidlertid enkelt å holde seg orientert om hvem som snakker om hva, og ikke minst hvor de er lokalisert. En av fordelene ved å besøke en konferanse som denne, er at sesjonene er merket om de passer for lettere HR fokus, HR for viderekomne eller for deg som er spesialist i faget.
Orienter deg i forkant
SHRMs Daily news: Arrangøren kommer hver dag med en avis som informerer om dagens foredrags- holdere, i tillegg får du en oppdatering av de viktigste hendelser dagen forut.
Når du reiser på en konferanse av dette slaget kan det være smart å lese programmet godt før du ankommer. Merk de foredragene du vil få med deg, da får du maksimalt ut av besøket. De største sesjonene fylles raskt opp, et godt råd er å være tidlig ute dersom du vil ha en sitteplass langt fremme.
Skulle du mot formodning gå glipp av en sesjon, har arrangøren sørget for både lyd og bildeopptak. Denne tjenesten, Conference on demand, er en tjeneste du kan kjøpe tilgang til etter konferansen.
Nettverksbygging
Arrangøren tilbyr mange ulike nettverkslounger der du kan knytte kontakter med andre fagfolk på tvers av land og fag. Under hele oppholdet blir det også avholdt en rekke festligheter, sponset av ulike selskaper. Du må regne med å få invitasjoner til flere arrangementer på kveldstid, her er det sosialt felleskap og hygge som gjelder.
Stander og fokus
I Las Vegas kan du besøke over 700 ulike stander. Her finner du utstillere som tilbyr det meste av det som kan tenkes å være interessant for HR faget.
Helsegevinst: AngioScreen er en enkel, ikke-diagnostisk vaskulær screening som i løpet av seks minutter gir deg informasjon om blodsirkulasjonen og risikoen for hjertesykdom og slag. Du får informasjon om hjerterytme, arterier i nakke og ben og dette kan være det første skritt på veien til å hjelpe personer med å redusere risikoen for hjerteinfarkt eller hjerneslag.
En stor forskjell fra nordiske forhold, er at svært mange av tilbyderne består av helserelaterte tjenester. Selv om dimensjonene på selve konferansen kan virke gedigen, og kanskje for mye av det gode, er det verd å sette seg på flyet for å få med seg denne konferansen. Du vil garantert få en oppdatering i HR faget, innsikt i hvordan andre jobber med HR og knytte nyttige kontakter verden rundt. I tillegg vil du få en god dose inspirasjon og motivasjon.
Forskning viser at omlag halvparten av amerikanske arbeidsplasser vil bli borte i løpet av 15 år. En av HR sine største oppgaver blir å transformere ansattes kunnskap fra å utføre jobben selv, til å betjene og styre maskiner og software som utfører arbeidet.
Overnatting
Når det gjelder booking anbefaler arrangøren overnatting på bestemte hoteller. Det kan være nyttig i forhold til å knytte kontakter med andre deltakere og transport til og fra konferansen. Det er verd å merke seg at mange av konferansehotellene kan ligge langt høyere i pris i forhold til hva du kan klare å bestille selv. Sjekk ut andre hoteller før du eventuelt booker hotell gjennom arrangøren.
Les mer om konferansen her.
"