Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Samhørighet skaper trivsel og loyalitet
FORSKNING: Er du stolt av jobben din, og er det en viktig del av din identitet? Da er du sannsynligvis også meget lojal og føler en sterk tilknytning til arbeidsplassen.
Den svenske forskeren Igor Knez har sett på sammenhengen mellom følelser for jobben og graden av trivsel og lojalitetsfølelse, skriver det danske nettstedet arbeidsmiljoviden.dk.
Ikke overraskende viser det seg at medarbeidere som identifiserer seg med jobben, er mer lojale og trives bedre enn ansatte som ikke gjør det.
Knytter emosjonelle bånd
– Når du identifiserer deg med arbeidsplassen, føler du en form for samhørighet med den. Du utvikler et emosjonelt bånd, forklarer Igor Knez, professor i psykologi ved Högskolan i Gävle i Sverige.
Han understreker at følelsene alltid går foran for den rasjonelle innstillingen til jobben. En jobb kan se bra ut på papiret, men hvis ikke du trives og føler deg til rette, så er ikke samhørighetsfølelsen der.
Fordeler for ledelsen
– Og jo sterkere emosjonelle bånd du har til arbeidsplassen, desto flere positive erfaringer, minner og tanker forbindes det med å være ansatt der, sier han. Sett fra ledelsens synspunkt er det fordeler knyttet til at de ansatte identifiserer seg med jobben:
– Jo mer du som ansatt identifiserer deg med jobben, desto mer motivert er du. Du er villig til å arbeide ekstra og er i det hele tatt mer robust mot stress og føler deg bedre behandlet, sier Knez.
Lytt til medarbeiderne
Han mener at ledelsen ofte setter sammen team uten tanke på hvordan kollegaene fungerer sammen, og at det kan føre til mye støy i samarbeidet.
– Det er viktig at arbeidsgiverne er bevisst på disse mekanismene – for eksempel i forbindelse med omorganiseringer. Her kan man med fordel se på hvilke kulturer og fellesskap som allerede eksisterer mellom kollegaene, og så ta hensyn til dem. Det er opplagt at lederne skal ta medarbeiderne med på råd og la dem få innflytelse over hvordan nye team og grupper skal settes sammen, understreker han.
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse