Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
2015 – et rekordår for norsk reiseliv
Fjoråret ble et rekordår for norsk reiseliv med en antatt verdiøkning på om lag syv milliarder kroner. Det kommer flere utenlandske turister, og de legger igjen mer penger.
2015 er det første året på lenge med vekst i både vinter- og sommersesongen. Det er de utenlandske gjestedøgnene som har hatt størst økning, med en vekst på i overkant av åtte prosent fra året før.
Til sammen utgjør utenlandske gjestedøgn i overkant av 8,8 millioner, mens norske gjestedøgn utgjør 22,8 millioner, melder Innovasjon Norge.
– Ifølge våre beregninger ender vi på om lag 31,5 millioner kommersielle gjestedøgn. Det er en økning på fire prosent, som tilsvarer 1,2 millioner gjestedøgn. Det er gledelig å fastslå at den positive utviklingen har vært helt i tråd med det vi spådde for ett år siden, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
Økning i forbruket
Samtidig var det totale forbruket hos turistene på ca. 67,4 milliarder kroner, som er en økning på rundt syv milliarder kroner fra 60,4 milliarder i 2014.
Økningen i det samlede forbruket fordeler seg likt på økt forbruk pr døgn og økning i gjestedøgn. Om lag halvparten av økningen skyldes økning i volum og halvparten skyldes økning i forbruk per døgn.
– Vi kan slå fast at 2015 er et rekordår både i antall overnattinger og i forbruk. Når vi samtidig vet at også 2014 var et godt reiselivsår, hvor spesielt sommeren var svært bra, så står det respekt av tallene for 2015, sier Tuftin.
Norge – en sterk merkevare
Det er ferie- og fritidstrafikken som driver veksten i reiselivet. Det er ingen hemmelighet at lav kronekurs gjør det billigere for utenlandske turister, men det alene er ikke årsaken til rekordbesøket.
Selv med lav kronekurs er ikke Norge et lavkostland, likevel velger stadig flere å legge ferien hit. En undersøkelse Innovasjon Norge har bestilt fra Bloom Consulting, viser at Norge som ferieland er en sterk merkevare på nett, og det er mange spesifikke søk etter ferier i Norge.
– Vi har et produkt som er i tiden, spennende destinasjoner, og er blitt flinkere til å utvikle opplevelsene. I en stadig tøffere internasjonal konkurranse, tar Norge nå markedsandeler store og viktige markeder som Tyskland, Sverige, Danmark, Storbritannia og Nederland, sier Tuftin.
Et prisgunstig reisemål
Turistundersøkelsen for sommeren 2015 viser at interessen for Norge som ferieland øker, og de som har feriert i Norge er fornøyde med oppholdet. Tallene viser også at pris i forhold til kvalitet skårer høyere enn prisnivå.
– Dette betyr at turistene føler de får verdi for pengene. I tillegg viser undersøkelsen at nordmenn scorer høyt på gjestfrihet, noe som helt klart har innvirkning på hvor fornøyd turistene er med oppholdet, sier Tuftin.
Norge er også det landet i Skandinavia som har flest gjestedøgn fra Asia. De siste årene har det kommet flere direkte flyruter til Norge fra både Asia og USA. Dette har vært medvirkende til at Norge ikke lenger topper listene over verdens dyreste ferieland.
– Vi har tro på at veksten kommer til å fortsette dette året. Ut ifra tilbakemeldinger fra turoperatører i utlandet og norsk reiseliv, tror vi det blir en økning på syv-åtte prosent, avslutter Tuftin.