Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Jobbintervjuet kan skade omdømmet
Arbeidsgiverens holdninger og atferd under jobbintervjuet kan lett bidra til å skade virksomhetens omdømme. En ny undersøkelse viser at misfornøyde søkere mer enn gjerne forteller andre om sine dårlige erfaringer.
Jobbsøkere står ikke lenger med lua i hånda i ren takknemlighet når de innkalles til intervju. Stadig flere betrakter jobbintervjuet like mye som en mulighet til å danne seg et inntrykk av arbeidsgiveren, som motsatt.
Intervjuet går begge veierHele 78 prosent av de spurte i en australsk undersøkelse sier at de betrakter søkerprosessen og jobbintervjuet som svært viktig for å danne seg et inntrykk av den potensielle, nye arbeidsgiveren.
Les også: Rekruttering på sikkerheten løs
Undersøkelsen blant jobbsøkere i Australia er utført for rekrutteringsselskapet Chandler Macleod's Recruitment Solutions, og gjengitt i det australske HR-magasinet Human Resources.
" Dårlig opplevelse på jobbintervjuet40 prosent av alle som deltok i undersøkelsen, sier de har avslått et jobbtilbud på grunn av en dårlig opplevelse på jobbintervjuet. 81 prosent anslår at de vil fortelle det til et titall personer dersom de har en dårlig intervjuopplevelse.
- Folk har store nettverk og nekter seg ikke muligheten til å dele en skrekkhistorie med andre, sier administrerende direktør Lorraine Christopher i det australske rekrutteringsselskapet.
På den annen side vil de også fortelle om gode intervjuopplevelser til venner, bekjente og kontakter i sine respektive fagmiljøer.
- Det er derfor smarte arbeidsgivere ser søknader og intervjuprosesser som en mulighet til å gi et godt inntrykk av bedriften overfor kandidater. De vil behandle hver eneste søker som en mulig kunde eller referanse.
Søker, men får ikke svarDen vanligste feilen som gjøres på arbeidsgiversiden, er at man ikke gir respons til søkere som ikke når opp i utvelgelsesprosessen.
84 prosent av deltakerne i den austraske undersøkelsen sier at de har opplevd å søke på jobber uten å få noen form for svar. 69 prosent sier de har opplevd å delta i et jobbintervju uten å høre noe som helst fra bedriften etterpå.
98 prosent sier at de ville satt pris på en eller annen form for tilbakemelding. Ofte er det tilstrekkelig å ringe eller sende en epost.
Falske forhåpningerDet er heller ikke lurt å gi søkere falske forhåpninger. Faktisk: Hele 20 prosent av de spurte i undersøkelsen sier at de har opplevd å få muntlige jobbtilbud som det aldri ble noe av.
Les også: Tips til stillingsannonsen
Les også: Sjekk alltid referanser
"