5 utradisjonelle jobbintervjuer
Noen arbeidsgivere går lengre enn andre for å finne de rette kandidatene.
Finaleintervjuet i et mellomstort lokalt malerfirma i USA gjøres hjemme hos direktøren og hans kone. Ill.foto: Colourbox
Det australske magasinet Human Resources Director Magazine (HRD) forteller i sitt nyhetsbrev om fem arbeidsgivere som bruker høyst utradisjonelle metoder når de skal velge ut nye medarbeidere.
1. Den høytflyvendeEt e-lærings firma tar bokstavelig talt utvelgelsen til nye høyder når de skal ansette ledere i nøkkelposisjoner i bedriften. Kandidatene må være med ledelsen på en flytur. Da er det ikke snakk om privatfly, men turistklasse, og helst skal det være både trangt og stressende. Målet er å se hvordan kandidatene takler å være i en mindre strukturert og annerledes setting enn på et vanlig jobbintervju. Ifølge daglig leder i selskapet er metoden en suksess.
2. Zombie ApokalypseDirektøren i en fastfood-kjede avslutter alltid intervjuene med følgende spørsmål: Hva ville du gjort i tilfelle det ble en zombie apokalypse?Ifølge direktøren kan dette spørsmålet fortelle mye om en person; hvordan de planlegger, hva de vil prioritere – og sist, men ikke minst – om de synes at det er morsomt å svare på spørsmålet. Å ha humoristisk sans og troverdighet er nemlig viktig, mener han. Direktøren lar seg derimot ikke imponere av de som svarer at de ville ha gått på jobb selv om verden var truet av rabiate zombier.
3. Møter kona: Finaleintervjuet i et mellomstort lokalt malerfirma i USA gjøres hjemme hos direktøren og hans kone. Kandidaten inviteres på middag, og skal ta med seg den personen som er viktigst i hans eller hennes liv. Dette fordi bedriften vil ansette personer som deler deres visjon og verdier, og da må den personen som står søkeren nærmest også gjøre det. Og videre; har du det ikke bra på hjemmebane, så har du det ikke bra på jobben heller, mener de.
4. Gransker håndskriftenDet er kanskje ikke så merkelig at et selskap som spesialiserer seg på håndskriftanalyse, legger stor vekt på å analysere håndskriften til de som søker jobb hos dem. Men selskapets tjenester brukes også av mange andre bedrifter som vil vite hva håndskriften kan fortelle om en jobbsøker. Virksomheten analyserer håndskriften til 5 000 jobbsøker i året.
5. Tester stemmenDirektøren i et selskap som selger headset på internett, er naturlig nok svært opptatt av stemmene til de som skal jobbe som kundebehandlere på telefon. Kandidatene blir derfor bedt om å delta på et telefonintervju med en stemme coach, som vurderer om de snakker for fort, for sakte, for høyt etc. Kandidatene testes med ulike stemmeøvelser og får tips om hva de kan gjøre for å forbedre stemmen.