internett

En av tre bruker sosiale medier i jobbjakten

Hver tredje nordmann har brukt sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter til å se etter ny jobb, mens 16 prosent faktisk har søkt jobb via slike tjenester.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

De yngste arbeidstakerne er ivrigst på de nye trendene. Det kommer frem i en landsdekkende undersøkelse utført for bemanningsselskapet Xtra personell.

16 prosent søkt jobb

Likevel er det bare mindretallet som benytter seg av sosiale medier i jakten på ny jobb. 57 prosent svarer at de aldri har benyttet sosiale medier for å søke jobb, eller for å orientere seg i jobbmarkedet.

31 prosent har benytte det til å orientere seg i jobbmarkedet, mens 16 prosent har søkt på jobber gjennom slike kanaler.

— Undersøkelsen viser at tradisjonelle måter å søke jobb på gjennom stillingsannonser i aviser og på nett er i ferd med å miste noe av sin fungsjon. Vi opplever at kundene våre i stadig større grad er opptatt av å supplere de tradisjonelle utlysningskanalene med aktiviteter i sosiale medier, sier administrerende direktør i Xtra personell, Kristian Fæste i en pressemelding.

Han mener kampen om de beste hodene stadig blir tøffere og at alt handler om å møte jobbsøkerne der de er.

De yngste ivrigst

Det er folk i Oslo og Midt-Norge som i størst grad har benyttet sosiale medier til å søke jobb. Omlag 14 prosent i disse regionene sier de har søkt jobb via sosiale medier. I Nord-Norge er det kun 5 prosent som som benytter sosiale medier i joobsøkingen. Dette er den laveste andelen for landet som helhet.

— Det betyr ikke nødvendigvis at folk i Nord-Norge er mindre innovative, men kan kanskje ha sammenheng med næringsstruktur og arbeidsmarkedet generelt i denne landsdelen, sier Fæste.

Ikke uventet er de yngste arbeidstakerne mest aktive. I aldersgruppen 18-24 år svarer over halvparten at de benytter seg av sosiale medier i jobbjakten. 25-39-åringene er også relativt ivrige, her er tallet 43 prosent. Blant arbeidstakere over 60 har derimot bare 9 prosent lett etter jobb gjennom sosiale medier, mens 72 prosent aldri har prøvd det.

Twitter minst benyttet

I spørsmålet om hvilket sosialt medium de rangerer som viktigst i jobbjakten svarer 11 prosent Facebook, 10 prosent LinkedIn, mens bare 3 sier Twitter.

— Disse tallene kan ha en sammenheng med at det foreløpig er relativt få brukere av Twitter sammenlignet med Facebook. Samtidig er det noe overraskende at LinkedIn havner bak Facebook totalt sett, da LinkedIN har en tydelig profesjonell nettverkbyggingsprofil, i motsetning til Facebook, sier Fæste.

Undersøkelsen er landsdekkende og gjennomført av InFact. 1215 personer i jobb er intervjuet.

Powered by Labrador CMS