Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Lov å blogge om jobben?
Mange blogger om jobb og privatliv. Men hva har du egentlig lov til å fortelle om jobben din?
– Ansatte har lojalitetsplikt overfor arbeidsgiveren, og det kan sette grenser for hva du faktisk kan skrive i en blogg, sier advokat Inger Elisabeth Meyer i Brækhus Dege Advokatfirma.
Hun hjelper bedrifter med retningslinjer for bruk av sosiale medier og internkontrollsystemer. Mange ledere lurer på hvordan de skal forholde seg til ansatte som blogger om jobben.
Avhenger av stilling
For hva skjer om en hotellansatt blogger om kjendisgjester? Eller en sykepleier forteller at hun synes det er vanskelig å sette sprøyter på pasienter?
– Om det som står i en blogg eller på Facebook er illojalt overfor arbeidsgiveren, må avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Det avhenger blant annet av hva slags stilling du har. Det kan stilles andre krav til ledere enn til øvrige ansatte, sier Meyer.
Hva man skriver om, og hvem man skriver til, har også betydning.
Viktig å ivare ta arbeidsplassens interesser
Lojalitetsplikten innebærer at man skal ivareta arbeidsgiverens interesser og ikke opptre slik at bedriftens omdømme eller forretningsdrift blir skadet.
I tillegg har mange ansatte skrevet under på en taushetserklæring, andre har en lovpålagt taushetsplikt.
Men slike regler er ikke nok for alle. Noen arbeidsgivere er så redde for at ansatte skal blogge negativt at de vil forby ansatte å blogge eller twitre om arbeidsplassen.
– Bedriftene kan ikke nekte ansatte å blogge om arbeidsplassen, men de kan oppfordre dem til å tenke seg om før de skriver om kolleger og jobben, sier advokat Inger Elisabeth Meyer.
Hun mener virksomhetene kommer lengst med å bli enig med de ansatte om interne retningslinjer for bruk av sosiale medier.
God reklame
Bemanningsselskapet Adecco oppfordrer sine ansatte til å være aktive på sosiale nettmedier og er ikke redd for kritikk og negativ omtale.
– Vi er i utgangspunktet positive til at medarbeidere blogger. Blogger kan være god reklame for arbeidsplassen, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen.
Ledere må sette seg inn i hva de nye sosiale mediene er og hvordan de fungerer. De må ikke være redde om det skulle komme fram kritikk av arbeidsplassen, mener han.
Det betyr ikke at det er fritt fram for illojalitet og negativ personomtale.
– Blogging er ingen privat dagbok på nettet. Blogger er offentlig tilgjengelige og kan lese av hvem som helst. Det setter krav til dømmekraften hos den som blogger.
Men å stanse blogging om jobben har han liten sans for.
– Dette er en ny uttrykksmåte for en ny generasjon arbeidstakere. De liker å eksponere seg og vil reagere sterkt hvis de opplever at arbeidsgiver forsøker å stoppe dem, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i Adecco.
(NW)