Rekruttering: Nå er alt snudd på hodet
I 2019 var nettverk nøkkelen til drømmejobben, Finn.no var inngangsporten til stillingsannonsene, og rekrutteringsbyråer var kun aktive i en liten del av jobbmarkedet. Nå er alt snudd på hodet.
Nye tall fra Randstad Employer Brand Research 2020 viser at det nå er rekrutteringsbyråer som er den viktigste inngangsporten til ny jobb, ikke personlige kontakter, som i 2019.
Google seiler opp som nest viktigste verktøy for arbeidssøkere, og danker ut Finn.no og andre jobbportaler, som var på andreplass i fjor. Linkedin er dobbelt så viktige for norske jobbsøkere som i fjor, men er i ferd med å bli utkonkurrert av andre sosiale medier, som Facebook og Instagram.
GDPR har skylden
At eget nettverk gir mindre innflytelse i jakten på drømmejobben, er helt nytt. Tradisjonelt har det lønt seg å kjenne noen i bedriften man ønsker seg til – dette var viktigst inngangsport til ny jobb senest i 2019.
Men å sende CV-en på e-post er ikke like greit lenger. Etter at EUs datalagringsdirektiv (GDPR) trådte i kraft, kan ikke bedrifter lagre informasjon om deg uten at du har gitt samtykke. De må også slette dataene etter et visst antall dager. Det gjør det umulig for en HR-leder å lagre innkomne CV-i en mappe på datamaskinen til neste gang selskapet skal ansette.
– Den personlige kontakten blir flyttet over til rekrutteringsbyråenes systemer for databehandling. Rekrutteringsbyråene tar personvern på alvor, og sørger for at kandidatene blir håndtert på riktig måte. Det viser også at GDPR og personvern er noe arbeidstakere tar på alvor. De vil ikke lengre sende en CV på mail til en tidligere kollega eller en person de ikke kjenner. De ønsker å bli tatt på alvor som jobbsøkere, og dermed får vi denne kraftige økningen i bruken av rekrutterere, sier markedssjef Christian Børresen i HR- og rekrutteringsbyrået Randstad.
Google tar over
Det andre som vokser kraftig, er jobbsøk på Google. Google Jobs har ennå ikke kommet til Norge, men arbeidssøkere googler stillingstitler i mye større grad, heller enn å gå inn på Finn.no eller andre stillingsportaler og lete opp rett kategori der. Dette er verdt å merke seg som arbeidsgiver, mener Børresen.
– Skal du annonsere nå, kan du ikke lenger forvente spredning uten at du har definert målgrupper, nøkkelord og synlighet. Et eksempel er dette med stillingstittel. Du må vite hva det kalles i markedet. Har du en intern tittel som er kryptisk og ulogisk, kan du ikke forvente å bli funnet av jobbsøkerne. Du må bruke den tittelen søkerne bruker.
Denne endringen viser hvor viktig det er å ha fokus på synlighet, kjennskap og bevissthet i forhold til hvem du skal kommunisere med. For å oppnå de beste resultatene må du analysere målgruppene dine, slik at du skreddersyr budskapet.
- Til tross for denne endringen er det ingen tvil om at finn.no har en unik posisjon på det norske arbeidsmarkedet. Det er nesten ingen andre land i Europa som har en så dominerende aktør. Det vanlige er at det finnes en jobbportal nærmest for enhver spesialitet, fortsetter Børresen, og legger til at utfordringene for arbeidsgiver oppstår der man ser at jobbportalene ikke leverer som forventet.
- Når du bare får en eller to søkere på en stilling må du vurdere hvilke andre metoder du skal bruke for å få inn et relevant antall søkere. Til tross for at mange har blitt permittert de siste månedene er det fortsatt fagområder der det nesten er enda større kamp om talentene enn det var før vi ble rammet av viruspandemien.
Randstad employer brand research
Undersøkelsen Randstad Employer Brand Research er gjennomført for 20. gang, og er verdens største uavhengige HR-undersøkelse. I Norge gjøres den for andre gang. Vi har intervjuet over 4000 norske arbeidstakere for å høre deres mening om de 75 største selskapene i landet, samt generelle spørsmål knyttet til arbeidsliv, som forventninger til lønn, motivasjon for å bytte jobb, forskjell på kjønn osv.
(Randstad/NTB Kommunikasjon)