Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Samler hele Norge til ett kollektivrike
Med hjelp fra Sopra Steria og andre konsulenthus har Entur samlet 58 500 stoppesteder, 3000 reiseruter og 60 kollektivselskaper i én felles løsning. Endelig har Norge fått sin nasjonale reiseplanlegger.
– Det har vært litt som å løpe maraton og foreta en hjertetransplantasjon samtidig. Vi har jobbet intenst med å få til en løsning som gir sømløse kollektive reiser over hele landet, sier Hanne Nettum Breivik. Hun er prosjektleder i Entur som er et statlig selskap under Samferdselsdepartementet.
8. februar var den offisielle lanseringsdatoen for både mobilappen Entur og nettsiden en-tur.no, der alle rutetider for landets buss-, trikk-, tog- og fergelinjer er samlet på ett sted. Nå selges enkeltbilletter for Ruter og for tog, men på sikt skal reisende få kjøpt billetter til hele landets kollektivtilbud gjennom løsningen.
Gir kraft til appen
Både appen og nettsiden har imidlertid allerede vært i drift en god stund. Og begge er helt avhengige av den bakenforliggende nasjonale reiseplanleggeren, selve motoren i løsningen.
– Det hjelper ikke med en fin app dersom den bare er et utstillingsvindu. Den nasjonale reiseplanleggeren har blitt til ved hjelp av en enorm nasjonal dugnad. Sopra Steria har spilt en sentral rolle i dette arbeidet. De har hjulpet oss med å samle og bake inn all informasjonen i løsningen, sier Nettum Breivik.
Målet er ganske enkelt: Å gjøre det lettere for folk å reise kollektivt, slik at stadig flere lar bilen stå i garasjen. Da må absolutt all nødvendig informasjon ligge tilgjengelig på ett og samme sted. I tillegg må informasjonen være korrekt, oppdatert og nøytral.
– De fleste er kollektivverdensmester mellom hjem og jobb, men blir rådløse hvis de plutselig må reise med en annen rute eller til en annen del av landet. Da tyr mange til bilen. Vi skal gjøre folk til tryggere og bedre kollektivpassasjerer også på bortebane, sier Nettum Breivik.
Myriader av rapporteringsmetoder
Det har nemlig mildt sagt vært vanskelig for kollektivreisende å orientere seg utenfor sitt nærområde. Landets fylkeskommuner tilrettelegger for kollektivtrafikken innenfor sine grenser, og rutinene når det gjelder for eksempel rutetabeller, billettsalg og informasjon varierer stort blant de 60 aktørene som leverer kollektivtjenester i Norge.
En annen utfordringen har vært innrapportering av rutedata. Kollektivaktørene har tidligere nemlig forholdt seg til en særnorsk, ganske løs standard, som har gitt en myriade av forskjellige løsninger. Mens noen av selskapene har velfungerende, automatiserte systemer som tilbyr for eksempel sanntidsinformasjon om reisene, har andre håndtert datasettene manuelt. Rutetider i et PDF-dokument på en nettside har ikke vært uvanlig. Det har vært en stor jobb å løfte alle over i et standardisert, selvbetjent rapporteringsregime.
Etterlyst i 12 år
Vi må helt tilbake til 2006 for å finne første gang Stortinget etterlyste en nasjonal reiseplanlegger. Ansvaret ble lagt til Vegdirektoratet, som fikk med NRK og etter hvert Ruter på laget. Hanne Nettum Breivik, som tidligere var prosjektleder for Ruter Billett, ble i 2014 hentet inn for å få storsatsingen på skinner igjen.
Håpet var at man kunne ta det eksisterende arbeidet som var gjort og legge Ruter-løsningen på toppen. Det hele skulle ta 6-8 måneder. En gjennomgang av systemet viste at dette ikke var mulig, og konsulenter ble hentet inn for å definere en helt ny løsning, deriblant fra Sopra Steria. Valgene som nå ble tatt sikret ikke bare dagens solide reiseplanlegger, men gjorde samtidig Norge til en slags pilotnasjon for hele EU.
Følger – og legger føringer for – EU
Kristian Syversen, informasjonsarkitekt fra Sopra Steria, forteller at prosjektet tidlig begynte å jobbe med den europeiske standardiseringskommisjonen CEN. Kommisjonens føringer for intelligente transportsystemer (ITS) ble fulgt selv om disse enda ikke hadde blitt en standard i EU.
– Lignende reiseplanleggingsprosjekter i andre EU-land er fremdeles i startgropa, og det er mange som har fulgt spent med på vårt arbeid i Norge. Det er vi som har tråkket opp løypa, og på mange måter har vi nok lagt føringer for hvordan EU-landene kommer til å jobbe på dette feltet i fremtiden, sier han.
Alle kan bruke dataene
Den nasjonale reiseplanleggeren til Entur er laget med åpen kildekode – og alle dataene er fritt tilgjengelig for de som registrerer seg som bruker. Ifølge Nettum Breivik er det foreløpig rundt 100 selskaper og personer som har registrert seg som brukere av Enturs APIer.
– Vi ønsker å få denne informasjonen inn i alle slags løsninger og tjenester, slik at appen og nettsiden vår bare er en del av totalen. For eksempel kan en musikkfestival enkelt integrere våre funksjoner inn i sine egne systemer, og dermed tilby sine kunder reiseinformasjon sammen med festivalpass. Google er allerede i gang med å implementere våre kollektivdata fra hele Norge i sin karttjeneste, sier hun.
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse
- Last ned enkeltsider eller utgaver av bladet