Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Hva skiller gode ledere fra de beste lederne?
Forskere ved Harvard Business School har i ti år undersøkt hva som skiller gode ledere fra de absolutt beste lederne. Her får du de fire grunnegenskapene for ledere som virkelig lykkes.
Etter nærmere 2 700 intervjuer og 90 analyser har forskerne kommet frem til fire attributter som er avgjørende for å lykkes i rollen som leder.
Hovedforskjellen mellom de absolutt beste lederne, og de lederne som gjør det bra, er at lederne i toppsjiktet oppfyller alle de fire faktorene som forskerne har kommet fram til. De gode lederne oppfyller en eller to.
De fire attributtene er:
God forståelse av hele virksomheten
En virkelig god leder har en grundig forståelse for hvordan de ulike områder fungerer, og sørger samtidig for at alt fungerer sammen. Som et resultat av det, fungerer hele bedriften som en velsmurt maskin i stedet for at ulike avdelinger presterer hver for seg.
De er gode beslutningstagere
De dyktigste lederne evner å få frem sine egne synspunkter samtidig som de engasjerer medarbeiderne til å komme med nye ideer, og de lytter til dem. De samler inn fakta, og analyserer og vurderer ulike alternativer før de tar en beslutningen. I sentrum av de store beslutningsprosessene ligger en balanse mellom instinkt og analyser. De kombinerer både erfaringer og følelser i sin velutviklede intuisjon. I tillegg er de tydelige i sin kommunikasjon.
De kjenner hele bransjen/industrien
Ledere som scoret høyest på denne ferdigheten ble beskrevet som å ha en "medfødt" nysgjerrighet, og stor kunnskap om sin virksomhets økonomi, teknologi, og trender. I tillegg til å forstå hele bransjens utfordringer og endringer, har de god dybdeforståelse. De vet ofte hva kundene etterspør, selv når kunden ikke vet det selv. De har også strategier og planer for hvordan virksomheten til enhver tid skal ligge foran konkurrentene.
De skaper dype og tillitsfulle relasjoner
Dette er lederen som alle vil jobbe sammen med. De skaper dype og gode relasjoner til andre ledere, kolleger og medarbeidere. De rapporterer direkte, studerer og møter ulike nøkkelpersoners behov i virksomheten. De kommuniserer overbevisende, og går dypere i sine samtaler for å skape tillitsfulle relasjoner. Overfladisk snakk holder ikke for disse lederne, og de omtales internt som en av de som evner å oppnå gode resultater – samtidig som de er genuint opptatt av de som leverer resultatene.
Den gode nyheten for deg som leder, er at alle disse fire attributtene ikke nødvendigvis er medfødt. Det er mulig å utvikle sitt lederskap ved å skaffe seg bedre forståelse av hele virksomheten, du kan lære å bli en dyktigere beslutningstager, du kan øke din bransjeforståelse, og du kan jobbe for å utvikle dine evner slik at du blir flinkere til å skape gode og dype relasjoner.
(Kilde: Harvard Business Review)