Ydmyke ledere gir ansatte trygghet til å jobbe bedre
Den sjelsroen slike ledere gir sine ansatte, gjør dem mer produktive og samarbeidsvillige. Det bekrefter en helt ny studie fra USA og Kina.
At ydmyk lederstil hjelper på trivselen til ansatte, kom norske forskere ved BI frem til allerede i 2014. Ydmyke ledere som har høy selvinnsikt, belønnes med ansatte som blir mer engasjerte og serviceorienterte i sitt arbeid.
Mener det samme som norske forskere
Men nå har altså de amerikanske og kinesiske forskerne kommet frem til samme konklusjon i 2022.
- Ydmykhet er en veldig viktig lederegenskap, og har mye med selvinnsikt å gjøre. Erfaringen min som ledertrener er at ledere som virkelig får fremgang, er de som vet at de må forbedre seg. De som er klar over at de fortsatt har mye å lære om seg selv og om andre. Som også er nysgjerrige og åpne, sier Mats Kristensen, som er daglig leder for lederutviklingsselskapet FRONT Leadership i Oslo.
Målbevisste uten å miste ydmykheten
Mats Kristensen nevner den over 20 år gamle boka til amerikanske Jim Collins fra 2001. I «From Good To Great», kom Collins og hans team av researchere frem til at det på ingen måte er karisma (og en såkalt stor personlighet) hos lederne, som gjør at selskaper lykkes.
- Collins fant ut at det som faktisk kjennetegner de usedvanlig gode lederne, er de som klarer å balansere fantastisk ydmykhet med fandenivoldsk evne til å oppnå resultater. Det kan høres ut som en selvmotsigelse, men det er mulig å få til, og de aller beste får det altså til, sier han.
Skråsikkerhet er et faretegn
Du bør samtidig være skeptisk til en leder som er veldig skråsikker på seg selv, og skråsikker på komplekse problemstillinger.
- Da blir i alle fall jeg skråsikker på at denne lederen har en lang vei å gå før han blir en god leder, sier han.
I verste fall kan dårlige ledere være så dårlige at de bevisst (eller ubevisst) mobber sine ansatte. En ny australsk studie bygger opp under den amerikansk-kinesiske studien. Den viser at dårlig ledelse faktisk er hovedårsaken til at arbeidstakere føler seg mobbet, overvåket eller generelt, dårlig ivaretatt på jobb.
Ansatte ønsker å bli tatt vare på
Kristensen sier at ansatte gjerne vil ha en leder som viser omsorg, lytter og tar vare på dem.
- Dette er en leder som også gir dem informasjonen og tilliten som trengs for å gjøre en god jobb. En leder som lar medarbeiderne utvikle seg. Det er med andre ord relasjonelle ting ansatte er opptatt av, og som er enormt viktig for deres trivsel, sier han.
Men hva ansatte mener de trenger for å trives og for å gjøre en god jobb, stemmer dessverre ikke overens med det mange ledere mener er viktig.
- En del ledere er gjerne mer opptatt av å sette seg tydelige mål, ha nok å gjøre i foretaket, og få resultatene opp. En leder som ikke er ydmyk og åpen for innspill, vil gjerne ikke fange opp hva de ansatte faktisk trenger. Så da fortsetter de rundt i blinde, sier lederutvikleren.
Ydmyke ledere er nysgjerrige på læring og utvikling, derfor er det ikke så rart at de også utvikler seg som ledere.
- Slik de også gjør på andre områder i livet, sier Mats Kristensen.
(FRONT Leadership)