Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
7 råd for økt motivasjon
Forsøk å finne den gode følelsen når du jobber, det oppfordrer professor Bård Kuvaas ved BI. Her får du syv råd for hvordan du motiverer deg selv og dine kollegaer.
Samarbeid øker motivasjonen hos de ansatte. Ill.foto: Colourbox.
Ferien er over og pliktene kaller igjen. Hva skal du starte med og hvordan får du hjulene igang? Professor Bård Kuvaas forsker på motivasjon i arbeidslivet. Han mener disse tre faktorene er avgjørende i forhold til å øke motivasjonen på jobben:
1. Frihet for medarbeiderne til å planlegg og utføre arbeidsoppgavene på sin egen måte.
2. Ledere evner å styrke følelsen av å være kompetent i jobben.
3. Tett samarbeid med kolleger virker positivt inn på de ansattes indre motivasjon.
Indre motivasjon
- De som makter å finne frem til indre motivasjon, presterer bedre enn dem som er motivert ut fra ytre faktorer, som for eksempel lønn og prestisje, sier Kuvaas.
Indre motivasjon er drivkraften som utløser både tilfredshet, glede og mening når du jobber.
7. gode råd for økt motivasjon
Bård Kuvaas har følgende syv råd for å øke egen og andres motivasjon.
1. Still åpne spørsmål og inviter til deltakelse i viktige problemstillinger – som alternativ til å gi ordre og beskjeder
2. Lytt aktivt til dine medarbeidere og ta hensyn til deres perspektiver – ikke undervurder dem
3. Tilby valg innenfor strukturer og klargjør ansvarsforhold
4. Gi ekte og positiv feedback som berømmer initiativ og reell ikke-dømmende feedback om problemer (fokuser på sak)
5. Minimaliser ytre kontroll som for eksempel belønningssystemer, målesystemer og andre forhold som skaper intern konkurranse
6. Bidra til utvikling og deling av kunnskap for å øke opplevelsen av å besitte kompetanse og autonomi
7. Utvid jobber for å skape optimale utfordringer og får øke involvering og engasjement.
(Kilde:BI)
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.
"