Hjelp den nyansatte ombord
Avgjørelser rundt hvem som skal jobbe bedriften kan være en vanskelig og komplisert prosess. Dårlige valg i ansettelsesprosessen får konsekvenser for deg som rekrutterer, bedriften og for den nyansatte.
Gode forberedelser og rutiner rundt den nyansatte skaper et godt arbeidsklima på jobben. Ikke glem å gi ros og gode tilbakemeldinger i oppstartsfasen. Ill.foto:Colourbox.
Harvard Business Review har følgende tre råd til deg som vil lykkes i en oppstartsfase for nyansatte:
1. Identifiser hva den nyansatte trenger
Det hender at personer ansettes uten at man har satt seg inn i hvilken kompetanse kandidaten har og trenger for å lykkes i jobben. Sørg for at du har en klar forståelse av hvilke ferdigheter personen har i dag, men også hva vedkommende trenger av videre utvikling for å gjøre suksess i jobben.
2. Undersøk motivasjonsnivået
Selv om erfaring og riktig bakgrunn teller mye er det viktig at den nyansatte er topp motivert. Finn ut hva som motiverer, og hvilke holdninger kandidatene har for den aktuelle jobben. Still åpne spørsmål som avdekker motivasjonsnivået for tidligere jobber, og hva som vil motivere personen fremover i tid.
3. Hjelp kandidaten om bord
En ”synk eller svøm” holdning fører ofte til drukning. Sørg for at den nyansatte får god opplæring og veiledning. Et godt innblikk i hvordan deres bedrift fungerer i hverdagen er en viktig forutsetning for at personen trives og får lyst å yte mer. Ikke vent for lenge før du gir tilbakemelding på hvordan den nyansatte utfører jobben. Jo tidligere du gir feedback, desto bedre fungerer samarbeidet.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.
"