Jobb mindre og yt mer
Å ta seg mer fri fra jobb kan føre til at du blir flinkere til å kommunisere og planlegge på jobben.
(Ill.foto: Colourbox.com)
Forskere ved Harvard studerte 12 team i det internasjonale konsulentselskapet Boston Consulting Group (BCG) over fire år, og påla ansatte å ta seg fri.
Den forutsigbare fritiden var planlagte perioder på inntil én dag borte fra jobb. I den perioden fikk ingen sjekke e-post eller mobilsvar, skriver e24.no.
Uvant metode
Målet med å redusere jobbmengden var ikke å fjerne den gode arbeidsintensiteten, men fjerne den dårlige intensiteten som kommer av å føle at du aldri har helt fri fra jobb, og at du mister kontrollen.
– Det var nervepirrende og rart i begynnelsen, sier Debbie Lovich, som ledet ett av BCG-teamene som var med i forsøket.
Bedre på kommunikasjon og planlegging
Men mer fri ga raskt positive resultater, noe som gjorde det lettere å motivere de ansatte til å ta fri. Kommunikasjonen ble bedre og båndene mellom medlemmene i gruppen ble tettere. De ble også bedre til å planlegge, og det resulterte også i at forholdet til kundene ble bedre. De ansatte var klart mer fornøyde og mer innstilte på å bli i selskapet.
Mer fritid i vente
BCG er så fornøyd med resultatene at de nå er i gang med å prøve ut lignende opplegg i andre avdelinger i USA og Europa.
– Vi ser en reell verdi i dette, og det forandrer virkelig måten vi jobber på, sier seniorpartner Grant Freeland i BCG i Boston til Wall Street Journal.
I en undersøkelse Harvard utførte i fjor, oppga 94 prosent av konsulenter, advokater og folk i finansverdenen at de jobbet mer enn 50 timer i uken, og halvparten av dem at de jobbet mer enn 65 timer. Den nye Harvard-undersøkelsen publiseres i oktober.
"