Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Dataspill gir nyttig læring: – De positive egenskapene er mange
På Arna Videregående avkrefter de myten om at dataspilling og skole ikke passer sammen. De har satt positive spillerfaringer i system.
Dataspill er Norges mest populære hobby, men ikke alle har fått med seg hva spilling gir av positive egenskaper. Sindre Rygg er lærer ved e-sportslinjen på Arna Videregående skole og tidligere profesjonell e-sportsutøver. Han ser mange positive effekter som spillingen har for hans elever.
– De positive egenskapene er mange. Blant annet pågangsmot, det å ta imot beskjeder og gjennomføre oppgaver, det å kommunisere og det å løse konflikter, sier Rygg.
Aktuelt som toppidrett
På Arna Videregående skole lever e-sportselevene som toppidrettsutøvere. De lærer om taktisk planlegging, tekniske ferdigheter, i tillegg til kosthold og restitusjon. E-sportelevene opplever at de får relevant erfaring.
– Spillingen er i en positiv utvikling. Folk blir mer og mer opplyst om hvilke positive egenskaper spillerfaring kan gi, sier Rygg
Spillerfaring har blitt mer og mer relevant i arbeidslivet også, skal vi tro leder for forretningsutvikling i Manpower region vest, Andreas Bjerkvik. Han opplever at arbeidsmarkedet er mer mottakelig for denne typen erfaring enn tidligere.
Selv på øverste hold blir spilling tatt på alvor. Onsdag 4. september la regjeringen frem sin dataspillstrategi for 2020-2022 i Bergen.
– For ett år siden åpnet Manpower opp for å sette spillerfaring på CV-en, og siden har vi vært tydelige på at dette er noe vi setter pris på. I regjeringens strategi for dataspill fremheves det som kultur, næring og fritidsaktivitet. Spilling er kommet for å bli, sier Bjerkvik.
Et feilaktig bilde
Til tross for at perspektivet på dataspilling som aktivitet er i endring, tror Bjerkvik det fortsatt hersker en feiloppfatning om hva en gamer er.
– Jeg tror rett og slett at det er skapt et bilde som ikke helt stemmer av at en gamer skal være en som ikke kan være en ressurs. Kanskje var det sånn for lenge siden, men det er ikke sånn i dag. De fleste unge i dag har et forhold til spill. Jo mer tilgjengelig det blir, dess flere spiller, og de lærer nyttige ting av det, sier Bjerkvik.
Rygg er enig i det Bjerkvik trekker frem. Han sier det nærmest har utviklet seg en folkehistorie om at spilling er en utelukkende negativ affære, noe han mener er feil.
– Selvfølgelig finnes det positive og negative sider med alle ting i verden, men det er viktig å se på disse positive sidene fordi det er såpass verdifullt – både for ungdom og for eventuelle bedrifter som ønsker å ansette personer med pågangsmot, og personer som man kan stole på, sier Rygg.
Oppfordrer skeptikere til å vise nysgjerrighet
Økt fokus på spilling som noe positivt, har åpnet nye dører for mennesker med spillerfaring. Rygg vil oppfordre foreldre og arbeidsgivere som fortsatt er skeptikere, til å være mer nysgjerrige på hva spillingen egentlig går ut på.
– Hvis du har et barn som spiller, snakk med dem om spillet og hvilke målsetninger de har. Sett deg inn i hva spillingen dreier seg om. Og hvis du som arbeidsgiver er skeptisk til hva godt som kan komme ut av spilling, vil jeg anbefale å se på noe av forskningen som er gjort på området – den er ganske tydelig, sier Rygg.