10 sjekkpunkter for effektive møter
Altfor mange møter er bortkastet arbeidstid. De vanligste feilene er dårlig forberedelse, feil deltakere og ikke minst mangelfull oppsummering.
(Ill.foto: Colourbox)
Den svenske rådgiveren Eva Grundelius fra Hållbar Kommunikation har satt opp ti punkter for å unngå møtefella:
" 1. Relevans.Hvorfor skal du ha møtet? På hvilken måte bidrar det til å drive virksomheten fremover?
2. Tydelig mål.Hva ønsker du skal skje når møtet er over?
3. Riktige deltakere.Hvis du ikke vet hva du vil oppnå med møtet, er det vanskelig å vite hvem som kan bidra.
4. Delaktighet.Tenk gjennom hvor delaktige partene skal være under møtet. For du ønsker vel ikke å lede hele greia selv?
5. Planlegg møteprosessen.Hvordan skal du gjennomføre møtet for å oppnå målet? Hvilke spørsmål ønsker du at møtet skal besvare?
6. Innledning.Innled møtet ved å si klart fra om hva som er målet med møtet.
7. Tilpass møtet.Led møtet ut fra det partene er enige om.
8. Avslutning.Sammenfatt det som ble diskutert og besluttet. Sjekk at alle kjenner neste skritt.
9. Evaluer møtet.Nådde vi målet vi var enige om? Hva kan vi gjøre mer av? Hva kunne vært gjort annerledes?
10. Oppfølging.Pass på at deltakerne får dokumentasjon fra møtet i løpet av få dager.
Les mer: Lär dig kommunicera (Arbetsliv)
"