Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Hvil hjernen - bli mer effektiv
En ny norsk studie viser at avbrekk i form av private ærend, facebook og andre småpauser kan gjøre deg mer effektiv på jobben.
Ill.foto: Colourbox
I den siste utgaven av Søkelys på arbeidslivet skiver professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, Anders Skogstad, og Guy Notelaers at arbeidstakere som tar seg hyppige små pauser er mer produktiv enn andre. Men norske arbeidstakere er likevel opptatt av at de ikke gjør noe som ulovlig.
”Jo mer illegitim atferden oppfattes å være i henhold til lover, avtaleverk og gjeldende normer i norsk arbeidsliv, dess mindre slik atferd tillater man seg”, skriver Skogstad og Notelaers.
Selv om forskerne mener det å ta seg korte eller lengre pauser i arbeidstiden er bra, er det samtidig viktig at bedriften har klarer retningslinjer i forhold til hva en arbeidstaker skal bidra med for å bli ansett som en dyktig medarbeider.
Dersom du har sjefens fulle tillitt og en høy grad av fleksibilitet tar du antakeligvis flere kortere pauser i løpet av dagen. Noe av forklaringen ligger i at konstruktive ledere gir sine medarbeidere en følelse av at de er mer verdifull og at de ikke trenger å frykte sanksjoner når de tar private ærend i arbeidstiden.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"