Årets første Personal på vei i posten!
I denne utgaven av Personal og Ledelse har vi satt søkelys på bedriftenes omdømme og hvilken betydning det har for rekrutteringen. Vi har også snakket med Posten som fikk sykefraværet til å stupe i løpet av få år. Gå heller ikke glipp av vårt intervju med hotellmagnaten Arthur Buchardt.
Hvordan skal du mest effektivt lokke til deg kompetansemedarbeidere? Jo, du bruker omdømmetelegrafen!
– Forutsetningen er at du allerede har en attraktiv arbeidsplass. Hvis bedriften allerede har klart å skaffe seg et positivt omdømme, er det mye lettere å rekruttere kloke og hjertevarme medarbeidere, mener Bastian Lie-Nielsen, daglig leder i Knowledge Management Consulting (KMC) og høyskolelektor II i organisasjonspsykologi og ledelse ved BI.
«Fornybar» klinger godt i unge ører. Likevel må kraftbransjen stå på skikkelig for å få folk. Løsningen er å tenke langsiktig.
– Det hjelper oss at fornybar energi er veldig i vinden. Likevel konkurrerer vi med blant annet petroleumsbransjen om de kloke hodene, sier Christine Meling i Energi Norge.
Feilansettelser er dyrt, ressurskrevende og ubehagelig for alle parter. Hvordan kan vi unngå feilansettelser, og hvordan håndterer vi dem når det ser ut til å gå galt?
Gjesteskribent i denne utgaven er Bård Kuvaas, professor i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI.
Kuvaas arbeider hovedsakelig med spørsmål knyttet til organisasjon, ledelse og beslutningsatferd. Innen HR har han sett spesielt på forholdene mellom HR-praksis, HR-systemer og HR-resultater. Han har en omfattende vitenskapelig produksjon og er publisert i en rekke vitenskapelige tidsskrifter.
«Det synses mye om ledelse generelt og ledelse av menneskelige ressurser (HR) spesielt. Går du til tannlegen forventer du å bli behandlet av en person med fagkompetanse på tannlegebehandling. Som ansatt i en organisasjon bør du derimot ikke forvente at ledere eller HR-medarbeidere verken har kunnskap om grunnleggende psykologi eller forskning innenfor HR. Evidensbasert HR er basert på logisk begrunnelse, refleksjon og beste tilgjengelige evidens, hvor sistnevnte ofte består av forskning, men ikke alltid.»
Professor i ledelse og forsker ved Markedshøyskolen i Oslo, Tom Karp, har undersøkt betydningen av viljestyrke, hvem som har mest og hvor avgjørende graden av viljestyrke er for å lykkes som leder.
Resultatene viser blant annet at mennesker i lederposisjoner og andre prestasjonsyrker, har en god dose viljestyrke, og at dette har stor betydning for deres gjennomføringsevne. De har utviklet prosesser og mentale strategier som mobiliseres når de vanskelige situasjonene oppstår.
– Når ledere går inn i situasjoner som er krevende, som å ta den vanskelige samtalen, foreta nedbemanning eller fronte en vanskelig situasjon på vegne av organisasjonen, viser de at de er i stand til å takle de tøffe oppgavene. Det er da vi ser essensen av hvor mye viljestyrke en leder har.
Eiendomsutvikler og hotelmagnat Arthur Buchardt har gjort stor suksess med sin satsning på nybygging.
– Skal du klare å utrette noe som helst må du ut i det virkelige liv, du må være tilstede der mulighetene er, sier Arthur Buchardt til Personal og Ledelse. Hva skal til for å gjøre suksess?– Tro på ideen, tro på deg selv og våg å hoppe i det. Du må handle på instinkt og ikke høre på andre. Det er ikke alltid lurt å tenke seg for mye om, men man må være klar over at ting også kan gå galt. Så må du være uhøytidelig og ikke for intelligent.
Dette og mye mer får du i neste utgave av Personal og Ledelse som er like om hjørnet. God lesning!
Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Har du leder- eller personalansvar? Bestill et abonnement på Personal og Ledelse i dag!