Høstens første Personal og Ledelse
- Det finnes ingen fiks oppskrift på godt lederskap, det sier høyreleder Erna Solberg i et intervju med Personal og Ledelse. Høsten er tiden for å starte planleggingen av neste års firmatur. Les våre tema-reportasjer om hvordan du best kan sikre deg en vellykket tur og hvordan du unngår den store skattesmellen. Gå heller ikke glipp av vår fyldige reportasje om Colorlines strategiske fokus på HR.
Hvordan vil du beskrive godt lederskap?
– Du må være årvåken i forhold til hvem du leder og hvordan du leder. Godt lederskap er avhengig av organisasjonen eller bedriften du leder, fordi kultur er forskjellig og grunnlaget for å motivere er forskjellig. Som partileder og parlamentarisk leder tror jeg det er viktig at du er opptatt av at det er ulike måter å lede på. I noen sammenhenger kan du stille krav, mens i andre sammenhenger kan du bare motivere folk. Det er viktig å være lyttende og du må finne din egen måte å lede på. Det finnes ingen fiks oppskrift på hva godt lederskap er tror jeg, sier Erna Solberg i siste nummer av Personal og Ledelse .
Den tradisjonelle personalsjefen er på vei ut, mens HR-strategen er på full fart inn i bedriftenes toppledergrupper. Hva betyr det i praksis? HR-avdelingen i ColorLine er midt i prosessen.
Hva vil det si at HR har et strategisk perspektiv? – Det vil si at vi må forstå den utviklingen som skjer i virksomheten, hvordan eksterne rammebetingelser påvirker HR-området slik at vi kan handle i forhold til det. Vi må også se helheten på virksomhetesnivå, og bidratil at rederiet når sine overordnede mål, sier HR-direktør Einar Monstad.
Serie: Gjensidige På flyttefot:
Som følge av store omlegginger i Gjensidige startet selskapet et utviklingsprosjekt kalt «Veien videre» i 2006. – Det var et lederutviklingsprogram utviklet med tanke på at vi skulle gå fra å være organisert i regioner fordelt over hele landet til mer sentralisert styring, sier leder for Gjensidigeskolen Miriam Ridola Ellinggard. Utviklingsprosjektet pågikk frem til 2009 da selve skolen ble etablert. Trening og utdanning før denne tid bar preg av mer tilfeldig forankring og ofte med en mer lokal tilhørighet. – Opplæringen var mer ad hokk basert og ble definert ut fra behov som oppsto underveis i de ulike avdelinger og regioner, sier hun.Les hele reportasjen om hvordan Gjensidige har systematisert den interne opplæringen og hvilke resultater det har gitt dem.
Tema: Kurs og Konferanser
Kanskje er du allerede godt i gang med planleggingen av neste års kurs, konferanse eller firmatur. I temadelen denne gangen kan du lese om hvilke fallgruver du bør unngå, hvordan du forholder deg til skatteregler for firmaturer, og sist men ikke minst, hvordan du sørger for en vellykket firmatur.
Før dere velger destinasjon for firmaturen bør dere definere om det er en faglig tur bestående av kurs, opplæring eller lignende. Kombinasjonsløsninger er blitt ganske vanlig, der turen både består av et faglig program, sosiale arrangementer og rekreasjon.– Det vil si steder som har mer å tilby enn selve hotellet – både i form av aktiviteter og beliggenhet med vakker natur. Det finnes mange hoteller og overnattingssteder i Norge som har tilrettelagte aktiviteter der eksempelvis friluftsliv, kulinariske aktiviteter ogeksotiske opplevelser står høyt på agendaen, sier redaktør i fagbladet Horeca.