Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Høflighet lønner seg
En ny undersøkelse påviser at uhøflig oppførsel og mangel folkeskikk mellom kolleger går ut over både produktivitet og engasjement i organisasjonen.
De som er utsatt for dårlig oppførsel fra kolleger og ledere, har en tendens til å bli mindre engasjert i jobben.
Lojaliteten til arbeidsgiveren svekkes, og viljen til å yte en ekstra innsats blir svakere, skriver Human Resources Magazine.
Dette kommer fram i en ny undersøkelse fra University of Western Sydney i Australia.
Slengbemerkninger og avbrytelserMed dårlig oppførsel menes i denne sammenhengen ikke mobbing, men mer "alminnelig" mangel på folkeskikk og undergravende oppførsel overfor kollegene.
Det kan handle om å sette spørsmålstegn ved andres dømmekraft, om å opptre eksklulderende, om å avbryte andre når de snakker, komme med hyppige slengbemerkninger, nedvurdere andres ideer og så videre.
Klar sammenhengUndersøkelsen har sett på rapportert forekomst av dårlig oppførsel i 179 organisasjoner i New Zealand og Australia. Resultatene er holdt sammen med HR-avdelingenes vurdering av hvor mange ustabile og svake bidragsytere de har i sine organsiasjoner.
Og sammenhengen er klar. Organisasjonene med høyest andel svake bidragsytere, er de samme som sliter med dårlig folkeskikk.
Yter dårligere- Vi vet fra før at denne typen oppførsel påvirker menneskers følelser og fysiske helse, men dette er den første undersøkelsen som viser at den også har betydning for hva man er villig til å yte på jobben, sier organisasjonspsykolog Barbara Griffin ved University of Western Sydney til Human Resources Magazine.
Undersøkelsen viser også at betydningen av uhøflighet er større når den kommer fra ledere enn når det er andre kolleger som ikke vet hvordan de skal oppføre seg.