Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Mer sladder på jobben
Har du opplevd at kollegene brått blir stille eller begynner å snakke frenetisk om været når du kommer inn i rommet? Ja, nettopp. Vi sladrer og baksnakker hverandre stadig mer på jobben, viser ferske tall.
12 prosent av alle arbeidstakere opplever daglig, ukentlig eller månedlig å være utsatt for sladder eller baksnakking på arbeidsplassen.
Det viser tall fra en undersøkelse som Det danske, nasjonale forskningssenteret for arbeidsmiljø nettopp har gjennomført, og som er referert i Berlingske Business.dk.
Sladder blomstrer i dårlig miljøI løpet av ett år, har 39 prosent av alle danske arbeidstakere opplevd å bli utsatt for sladder og bakvaskelser. Verst er det blant postansatte, hvor hele 62 prosent har opplevd dette i løpet av et år.
Ifølge forskningssenteret kan dette ha sammenheng med det danske postvesenets mange omstillinger og effektiviseringer. Dette har skapt et dårlig psykisk arbiedsmiljø, noe som gir sladderen ekstra gode vekstvilkår.
Mer aggressiv atferdSer man på alle aggressive atferdsformer under ett, har forekomsten steget med 40 til 50 prosent i løpet av de siste sju årene, ifølge de danske arbeidsmiljøforskerne.
- Vi behandler hverandre mindre vennlig og hensynsfullt. Folk uttrykker seg generelt mer aggressivt, og det ser ikke ut til å bli bedre, sier forskjer Tage Søndergaard Kristensen, ifølge business.dk.
En kverulant er nokDet er alvorlig, fordi det ifølge professor Henrik Holt Larsen ved Copenhagen Business School bare skal én eneste kverulant til for å forpeste et arbeidsmiljø på 50 til 100 medarbeidere.
Sladder, baksnakking og aggressiv atferd går ikke bare ut over trivselen. Det rammer også lønnsomheten. Ny australsk forskning, viser nemlig at høflighet lønner seg.
"