Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Servicepersonell oftest utbrent
Mens vi ofte hører om presset som leger og sykepleiere blir utsatt for, er det få som snakker om kjøkken- og rengjøringspersonalet. Det er nemlig disse som blir aller sykest av jobben.
Det er i helsesektoren vi finner den høyeste andelen personer med symptomer på utbrenthet. Det er imidlertid ikke helsepersonellet selv, men de som støtter helsepersonell som har størst risiko for å bli utbrent, viser en studie fra Karolinska institutet i Sverige.
Det skriver nettutgaven til fagbladet Renholdsnytt.
" Truet posisjonUlla Peterson ved Karolinska institutet mener dette har sammenheng med at disse yrkesgruppene ofte befinner seg langt unna beslutningsprosessene, og at de dessuten ofte er i en truet posisjon, fordi de som regel er de første til å merke konsekvensene av budsjettkutt og nedskjæringer.
Les også: Rettferdighet er god medisin
Petersons undersøkelse omfatter samtlige ansatte ved Landstinget i Kalmar Län og konkluderer med at leger, tannleger og andre i ansvarsposisjon rammes mest av utmattelse, noe som har sammenheng med stort arbeidspress.
" Rammes av utmattelseServicepersonalet, som har lite innflytelse, rammes derimot både av utmattelse og såkalt "disengagement" - de mister interessen for jobben og arbeidsoppgavene.
De som "bare" blir utmattet, som leger og tannleger, har langt lavere sjanse for å bli utbrente.
For de sistnevnte blir sjefene også lettere oppmerksomme på at de ansatte trenger støtte.
Les mer: LO
"