Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Bremses av interne fagmiljøer
På områder med store og raske teknologiske endringer kan bedrifter vinne konkurransekraft på å hente inn ekstern bistand også på kjernekompetansen, fremfor bare å bygge opp slike miljøer internt. Det hevder tre SNF-forskere i en nylig publisert artikkel.
Konvensjonell kunnskap tilsier at det er viktig å bygge opp kjernekompetansen internt i bedriften.
Den som bygger opp sjeldne og uerstattelige fagmiljøer som ikke lar seg kopiere, har et fortrinn i konkurransen.
Punkterer vedtatt sannhetMen forskere ved det NHH-tilknyttede Samfunns- og næringslivsforskning AS (SNF) i Bergen mener nå at dette ikke trenger å være en vedatt sannhet under alle forhold.
Forskerne Torstein Nesheim, Karen M. Olsen og Arne L. Kalleberg har publisert funnene sine i en artikkel i tidsskriftet Human Resource Management.
RigiditetI et landskap med raske teknologiske endringer kan interne rutiner, språk og taus kunnskap kunne føre til rigiditet og manglende forandringsevne, mener de tre forskerne.
- For å motvirke dette og bidra til innovasjon og produktutvikling, vil det være fornuftig å trekke inn ekstern kompetanse, sier forsker Torstein Nesheim til Paraplyen, som er internavis for miljøet rundt Norges Handelshøyskole i Bergen.
Rask tilførsel av ideerNår endringene skjer raskt, enten teknologisk, gjennom produktutvikling eller bransjeglidning, vil bedrifter trenge rask tilførsel av nye ideer. Det kan altså være at den interne kjernekompetansen ikke er rask nok.
Derfor bør man kombinere egne ressurser med ekstern kompetanse for å sikre maksimal konkurransekraft.
Åpne og innovativeSNF-forskerne baserer sine konklusjoner på en spørreskjemaundersøkelse blant ansatte innen IKT-industri, IKT-tjenester, telekom og media. Av 501 bedrifter lar 33 prosent eksterne konsulenter få slippe til på kjerneområdet.
- Bruken av eksterne konsulenter i kjernen er mest utbredt blant bedrifter som satser på en innovasjonsstrategi, sier Nesheim til Paraplyen.