Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Arbeidsledige utleienisser
Ledigheten er rekordlav, men det finnes et sesongbetont unntak på et glødende arbeidsmarked: Svært mange julenisser er uten jobb.
Ti av de drøyt seksti bemanningsbyråene i Norge sysler med formidling av julenisser. Det har fagsjef i NHO Service, Even Hagelien, funnet ut.
I øyeblikket er det for mange nisser i markedet
- Foreløpig er etterspørselen etter nisser mindre enn tilbudet, men vi tror interessen vil ta seg opp når vi nå nærmer oss sensongtoppen, sier Hagelien ifølge det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
Lite marked - kort sesong
Han fastslår det selvfølgelige:
- Nissemarkedet er ganske lite og sesongen er kort.
Håpet er at juletrefestene i januar kan gi et oppsving i etterspørselen.
Julenisseformidling er et relativt ukjent fenomen i Norge. NHO Service tror det handler om manglende markedsføring.
- Vi tror etterspørselen etter nisser vil øke hvis flere får vite at bemanningsbyråene driver med dette. Julenissemarkedet har stort potensial, sier Hagelien.
Likestilt nisseformidling
I Bergen har Adecco formidlet flere nisser som skal bytte på å stå i et butikkvindu og danse og vinke til folk som går forbi. Alle nissene der er jenter med erfaringfra teate, sang og musikk.
- Vi diskriminerer ingen, men leverer den best kvalifiserte kandidaten uavhengig av kjønn, alder og nasjonalitet. Så eldre menn med langt, hvitt skjegg må finne seg i å stille på lik linje med yngre jenter, sier informasjonssjef Anne Lene Johnsen i Adecco.