Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
NHO advarer mot skoleforfall
Synkende kvalitet i norsk skole får Næringslivets Hovedorganisasjon til å slå alarm. - Næringslivets viktigste leverandør er skolen, fastslår NHO-direktør Sigrun Vågeng.
Det er offentliggjøringen av de såkalte PISA-tallene og resultatene av de nasjonale prøvene viser at norsk skole er alt for dårlig. PISA (Programme for International Student Assessment) måler 15-åringenes kompetanse i lesing, naturfag og matematikk.
Les også: - Behold tilleggspoeng for realfag
Ifølge PISA er resultatene blitt markant dårligere i lesing fra 2003 til 2006. Norske matematikkprestasjoner viser en jevn tilbakegang.
Dette må bli tema i alle klasserom, lærerværelser og foreldremøter, mener NHO.
" Svakere enn OECD-snittet
De norske resultatene er nå tydelig svakere enn gjennomsnittet for OECD-landene, for første gang. Slik har det ikke har vært tidligere.
- Dette er svært dårlige nyheter for norsk næringsliv, sier Sigrun Vågeng, direktør for arbeidslivspolitikk i Næringslivets Hovedorganisasjon.
- Hvis norske elever ikke presterer godt nok i matematikk, lesing og naturfag, får bedriftene problemer med å rekruttere gode nok medarbeidere i fremtiden. På sikt svekker det norsk næringslivs evne til nyskapning, nye ideer og produkter som Norge skal leve av i fremtiden.
For svakt i matematikk
Vågeng er særlig bekymret for at norske elever ser ut til å gjøre det svakt innen tallbehandling. Andre land som for eksempel Danmark har god fremgang. Da må det være mulig også for Norge å gjøre positive endringer.
- Disse resultatene er så dårlige at det bør tas opp på alle foreldremøter, i alle FAU'er, på alle lærerværelser og i alle skolemiljøer. Vi trenger en nasjonal skjerping av prestasjonene i skolen.
Gjeninnføre læringskrav
Vågeng mener det er en avsporing å diskutere om PISA-undersøkelsen er god eller dårlig.
- Nå må vi i Norge gjeninnføre krav til kunnskap og læring i skolen, fastslår hun.
At Norge fremstår som "et skjevt tårn i Pisa" vil også bli tema for NHOs Årskonferanse 8. januar 2008.
Fem-årig lærerutdanning
Innenfor norsk utdanning er PISA-undersøkelsen møtt med sjokkreaksjoner. Både Utdanningsforbundet og utdanningsminster Bård Vegar Solhjell mener det er på tide med en nasjonal dugnad for å løfte norsk skole.
Flere rektorer ved norske lærerutdanninger tar dessuten til orde for å gjøre norsk lærerutdanning fem-årig, ifølge fagbladet Utdanning. De mener PISA-målingen illustrerer at tiden er overmoden for en slik reform.
Finland satser på lærere
Finland inntar en topplassering i PISA-undersøkelsen og har altså Europas beste skole. Lederen for Finlands svenske lærerforbund, Dan Johansson forklarer dette slik, ifølge Utdanning:
- Uten svært gode lærere hadde vi ikke fått topplasseringa i Pisa-undersøkelsen.
Han maner til nøkternhet og advarer myndighetene mot å hvile på laurbærene. Skolen er ikke selvgående; myndighetene må satse kontinuerlig for at ikke utviklingen skal stoppe opp.
Større enn det målbare
Johansson sier det er viktig å huske at skolens oppgave er større enn å bli målt på lett målbare aktiviteter.
- Vi er nylig blitt minnet på hvor ille det kan gå om samfunnet ikke lykkes å fange opp dem som ikke har fotfeste i tilværelsen. Skolen har dessuten alltid hatt en egenverdi. Det som virkelig betyr noe, er hvordan skolen påvirker mennesker seinere i livet.
"