Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Nordmenn lærer for lite på jobb
Norge kommer på 11. plass blant 20 land når arbeidstakere vurderer mulighetene til faglig og personlig utvikling på arbeidsplassen.
Les også: Videreutdanning gir tilfredshetsløft
Dette viser den årlige undersøkelsen European Employee Index som HR Norge og Ennova står bak. Mulighetene for utvikling er ifølge norske arbeidstakere så begrensede at det går ut over arbeidsgleden.
" - Pinlig
Daglig leder i HR Norge, Even Bolstad, synes reultatet er pinlig dårlig for Norge.
- Danskene gremmes over hvor dårlig de ligger an, og de ligger høyere opp enn oss. Men det som er verre, er at dette gir et forvarsel om at vi kan bli utkonkurrert av andre land i løpet av kort tid. Vi ønsker å opprettholde en høy levestandard og et sterkt velferdssamfunn. Da må vi også kunne konkurrere om de mest kunnskapsintensive jobbene. Det blir stadig færre doktorgrader, og forskningsbudsjettene går ned. Når dette skjer til tross for de gode tidene, bør det ringe en kraftig bjelle, sier han til Ledernett.
" Flere vil lære merIfølge undersøkelsen er faglig og personlig utvikling det nest viktigste kriteriet for trivsel og lojalitet på norske arbeidsplasser, bare overgått av det daglige arbeidet.
Bolstad spår at kampen om arbeidskraften i stadig større grad vil stå om å utvikle virksomhetene til attraktive læringsarenaer.
- Det er en økende forståelse for at utvikling er viktig for trivsel og motivasjon, samtidig som kontinuerlig påfyll og utfordringer er avgjørende for videre jobbkarriere. Kandidater ser i større grad på muligheten for videreutvikling når de skal velge jobb, sier han.
Han mener det er på tide at flere virksomheter tar innover seg hvor viktig kompetanseutvikling er.
Bygge læringskulturBolstad tror det meste av læringen skjer på selve arbeidsplassen gjennom arbeidsoppgaver og i møte med kolleger, kunder og leverandører.
- Det holder ikke å bare sende de ansatte på kurs. Å bygge en læringskultur og sette skolering og utvikling i system, er den beste måten å få arbeidstakere til å begynne, prestere og forbli i virksomheten på. Dessuten ligger selve forutsetningen i den enkeltes holdninger og prioriteringer. Den ansatte må selv ønske å utvikle seg, påpeker han.
Les også: Norge jumbo på personalutvikling
"