Nøkler

- Godt privatliv gir god arbeidsmoral

God balanse mellom arbeid og fritid får medarbeidere til å opptre etisk på jobben, mener ni av ti spurte arbeideidstakere. Den amerikanske undersøkelsen bekrefter også at lederne spiller en nøkkelrolle for å bygge en etisk god organisasjonskultur.

Publisert

91 prosent av de spurte er enige i at medarbeidere har større sannsynlighet for å opptre etisk på jobben når de har en god "work-life-balance".

Det kommer fram i årets utgave av Deloitte & Touche USA LLP Ethics & Workplace Survey.

Men hvorfor er det slik?

Avhengige av jobbenTil det kanadiske nettstedet HumanResources.com foreslår styreleder i Deloitte & Touche USA, Sharon Allen, en forklaring som handler om integritet - eller mangel på sådan:

Folk som bruker all sin tid og energi på jobb og karriere blir totalt avhengige av jobben på alle livets områder. Dermed kan det bli vanskeligere å ta riktige valg når man står overfor et etisk dilemma hvis man tror det kan ha negative konsekvenser for karrieren.

" OK Ikke OKHva er etisk akseptabelt og hva er uakseptabelt i øynene til amerikanske arbeidstakere. Her er noen av funnene i undersøkelsen:

  • 57 prosent mener det er OK å date en underordnet.
  • 72 prosent mener det er akseptabelt å bruke bedriftens tekniske utstyr til private formål.
  • 66 prosent synes det er akseptabelt å ta en sykedag selv om du faktisk ikke er syk.
  • 63 prosent mener dte er greit å be en kollega om å gjøre personlige tjenester som å hente klær på renseriet eller lufte bikkja.

Sliter med balansenUndersøkelsen antyder at den relativt høye toleransen for slike forhold indikerer at mange arbeidstakere sliker med balansen mellom arbeid og fritid. De har simpelthen ikke nok tid til å innlede forhold eller gå tur med bikkja, så de må ty til arbeidstiden og kollegene - i begge tilfeller.

Sviktende integritetHva er årsaken til at man tar uetiske valg på jobben? Ifølge Deloitte & Touches undersøkelse, mener 80 prosent at sviktende personlig integritet er er blant de viktigste årsakene.

60 prosent har også oppgitt misnøye med jobben som årsak til etisk svikt. Og hvis det er sant, bør det være etiske gevinster å hente på å innføre fleksibel arbeidstid. 55 prosent mener nemlig at dette er det nest viktigste kriteriet for jobbtilfredshet, etter lønn.

Lederne er avgjørendeSkal man skape en høy etisk standard i organisasjonskulturen, er det lederne som har hovedansvaret, ifølge undersøkelsen. 42 prosent mener at oppførselen til toppledelsen er den viktigste faktoren, mens 36 prosent viser til nærmeste overordnede.

Derimot er det bare 16 prosent som tror at opplæring i etikk er en faktor som bidrar til en høyere etisk standard på jobben.

Kilde: HumanResources.com

Powered by Labrador CMS