Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Kjemper for McAnerkjennelse
Hurtigmatbransjen i Storbritannia driver kampanje for høyere anerkjennelse som arbeidsgiver. Blant annet forsøker McDonald's å få endret en ordbokdefinisjon som de mener stigmatiserer medarbeiderne i burgerkjeden.
Uttrykket som har etablert i så stor grad at det er ført inn i ordbøkene, er "McJob".
I Oxford English Dictionary er ordet forklart slik: "Unstimulating, low-paid job with few prospects" (Lite stimulerende, dårlig betalt jobb med dårlige fremtidsutsikter).
Ikke så gæ'rnt?For å endre på dette inntrykket har McDonald's satt i gang en rekrutterings- og omdømmekampanje hvor de fremhever alle godene og mulighetene som konsernet tilbyr sine ansatte og trekker den lett selvironiske konklusjonen: "Not bad for a McJob!"
Et hovedbudskap fra McDonald's er at de gir sine ansatte - også "på gølvet" - viktig arbeidserfaring og muligheter for videre karriere, også innenfor selskapet.
Raske lederkarriererMark Sykes leder et rekrutteringsfirma som arbeider mye for servicenæringene. Han sier til HR-magasinet Personnel Today at høy turnover har gitt hurtigmatbransjen et stigma. Men samtidig er McDonald's og liknende selskaper fulle av mennesker som kom inn på laveste juniornivå og som har skapt seg fantastiske karrierer innenfor systemet.
Manglende krav til utdanning er også med på å gi bransjen et stigma. Men Mark Stykes parerer:
- Dette er tross alt en bransje hvor det er relativt enkelt å bygge en lederkarriere raskere og med større suksess enn i mange andre sektorer.
Viktige samfunnsbidragKampanjen for å heve anseelsen til bevertnings- og servicebransjene drives på flere fronter i Storbritannia, skriver Personnel Today.
Også politikere har engasjert seg. Et parlamentsmedlem har gått ut og krevd anerkjennelse av de verdifulle bidragene til Storbritannias økonomi som skapes av de 1,9 millioner menneskene som er ansatt i landets bevertnings- og servicebransjer, ifølge det britiske HR-magasinet.