Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Energisk rekrutteringskampanje
Energibransjen sliter med både forgubbing og rekruttering. Nå går flere av bransjens aktører sammen i en rekrutteringskampanje rettet mot elever i grunnskole og videregående skole.
Nedbemanninger og omorganiseringer innenfor energibransjen har ført til en relativt høy gjennomsnittsalder og for få nyansettelser.
For å bøte på problemene har LO-tilknyttede EL & IT Forbundet gått sammen med Energibedriftenes Landsforening (EBL) og KS Bedrift om en ny rekrutteringskampanje.
Målgruppen er i første rekke elever i grunnskolen og videreående skole.
Tvingende nødvendig- Det vil bli stor avgang i årene som kommer. Derfor er det tvingende nødvendig med nyrekruttering, sier avdelingsleder i EL / IT, Tove Johansen, som leder prosjektet.
Hun understreker ifølge forbundets nettsider at man må gå aktivt ut hvis man skal klare å framstå som attraktiv for ungdom, og særlig overfor jenter.
- Bransjen må ha en langt mer offensiv og profesjonell holdning til det å markedsføre seg selv overfor ungdommer og fortelle dem at en jobb i energibedriftene er spennende og utfordrende.
Flere må velge energifagBare fire prosent av elevene på VG1 i videregående skole velger energifag. Målet med kampanjen er å få opp prosenten, og da må man begynne allerede i grunnskolen.
Skal man lykkes, må bransjen selv bidra med å tilby flere lærlingeplasser, understreker Tove Johansen.
Kampanjen har fått det treffende navnet "Jobb med energi".