Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Gode tider for konsulentene
Høykonjunkturen påvirker ikke bare mengden av konsulenttjenester som kjøpes, men også trendene for hva som etterspørres. Her er noen av tendensene på konsulentmarkedet.
Gode tider for norsk næringsliv betyr gode tider for konsulentene. Men konsulentbransjen er vanskelig å definere. Den består av alt fra høyt spesialiserte enmannsforetak til internasjonale konsern, og tjenestene de tilbyr varierer i like stor grad.
Les også: Bremses av interne fagmiljøer
Vi har valgt å snakke med noen av aktørene som tilbyr tjenester innenfor management og HR-området, for å høre litt om utviklingen i denne delen av bransjen.
Accenture: Stor vekst
Accenture er en av de aller største aktørene innen konsulentbransjen i Norge, og også internasjonalt. De leverer tjenester innenfor teknologi, rådgivning og outsourcing.
Ifølge kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen har selskapet ansatt 50 000 nye medarbeidere på verdensbasis det siste året. I Norge har de 1100 konsulenter, også her har det vært stor nyrekruttering.
På spørsmål om de ser endringer i hva kundene etterspør, trekker Eirik Andersen frem tre stikkord: Store endringsprosesser, økt globalisering og sterkere fokus bærekraftig utvikling.
- Næringslivet og offentlig sektor er preget av store endringsprosesser med høy grad av kompleksitet, sier Andersen.
Fokus på miljø
Det er selvfølgelig mange grunner til dette. Det som i størst grad er nytt, er økt fokuset på bærekraftig utvikling.
- Dette handler ikke bare om å ta hensyn til miljøet for miljøet sin del. Nye krav, både fra myndighetene og kundene, gjør at bedriftene må ta større miljøhensyn. Det bidrar også til at endringsprosesser iverksettes, sier Andersen.
- Vi har allerede sett hvordan det har påvirket olje- og energibransjen, og ikke minst bilindustrien som nå konkurrerer om å tilby de mest miljøvennlige bilene. Dette er nye trender som ikke ga utslag i etterspørsel etter tjenester i det hele tatt for et par år siden, men nå kommer det for fullt. Det blir spennende å se hvordan denne utviklingen vil påvirke organisasjonene.
Hardere kamp om hodene
En annen trend som slår ut for fullt er kampen om de gode hodene. Det vil si både å tiltrekke seg folk og beholde dem.
- Det er økt etterspørsel etter konsulentbistand til alt som handler om å tiltrekke seg folk, utvikle dem og beholde dem. Den trenden tror jeg vil øke fremover. Dette skyldes både arbeidsmarkedet vi har nå, men også kompleksiteten i endringsprosessene i mange organisasjoner, og den økende globaliseringen. Norske virksomheter som etablerer nye virksomheter i andre land, vil for eksempel stå overfor nye utfordringer på personalsiden.
Mer outsourcing
Økt globalisering gir seg også utslag i større grad av outsourcing til utlandet, ifølge Andersen.
- Bedrifter som opererer på et globalt marked er opptatt av kostnadskutt også i gode tider, og velger derfor å produsere varer og tjenester i lavkostland. På tjenestesiden kan det for eksempel handle om å kjøpe IT-tjenester fra India. På den måten kan deler av et prosjekt gjøres i Norge og andre deler i utlandet. Det er en trend som bare vil øke i omfang.
- Er det økt etterspørsel etter konsulenttjenester?
- Svaret på det er ja. Men kundene er veldig bevisste på hva de skal ha, og etterspør i større grad spesialister.
Internasjonalt marked
- Har økning i etterspørselen ført til økte priser?
- Ja, men ikke så mye som man kunne forvente. Store norske virksomheter er vant til å kjøpe tjenester internasjonalt. Vi konkurrerer derfor på et internasjonalt marked. Det bidrar til å holde prisstigningen nede, samtidig ser vi at prisene øker på en del spesialtjenester.
- Hva er den største utfordringen for konsulentbransjen?
- Det tror jeg er å tiltrekke seg de rette folkene og utvikle dem slik at de klarer å levere i prosjekter med store, komplekse endringsprosesser, sier Eirik Andersen i Accenture.
Hartmark Consulting: Mer HR
Bjørn Arild Wisth er administrerende direktør i Hartmark Consulting, som blant annet tilbyr konsulenttjenester innen HR, forretningsutvikling og innovasjon. De har ansatt 18 nye i løpet av det siste året, og har nå 57 medarbeidere.
"Wisth mener det er generelt større etterspørsel etter konsulenttjenester. Det er ikke bare mengden i etterspørselen som er konjunkturavhengig, men også hvilke typer av tjenester som etterspørres.
- Det er mindre etterspørsel etter salgsutvikling og salgstrening enn for få år siden. Det er også mindre etterspørsel etter rådgivning innen strategiutvikling, mens det er sterkere fokus på alt som handler om å implementere strategienem, sier Wisth.
- Det er på dette punktet utfordringene ligger hos de fleste bedrifter. Vi har dessuten økt etterspørsel etter konsulenttjenester innen HR-området, som for eksempel lederutvikling, kompetanseutvikling og teamutvikling, sier han.
Prisøkning i konsulentbransjen
Wisth forteller at det er stor konkurranse i konsulentbransjen, men mindre enn tidligere. Det skyldes økt etterspørsel som følge av høykonjunkturen. Han kan også bekrefte at økt etterspørsel har ført til prisøkning i bransjen.
- Ser du en viktig ny konsulenttrend som kommer?
- Jeg tror helt sikkert at Digital-Era Governance er en ny bølge som vil prege offentlig sektor, og utkonkurrere New Public Management-trenden. Det bygger på tre hovedelementer: At man tar tilbake kontrollen over ulike offentlige institusjoner, organiserer de offentlige tjenestene rundt ulike brukergrupper og at det offentlige utnytter IKT og internett i langt større grad enn det som er tilfellet i dag.
Les også: - Markedsstyring passer ikke overalt
Right Management: Strategisk HR
Right Management er et konsulentselskap i Manpower-konsernet med fokus på tjenester innen lederutvikling, teamutvikling, coaching, organisasjonsutvikling og karriereomstilling. Selskapet har 45 ansatte, hvorav 30 er konsulenter.
Liz Hellevig er salgs- og markedsdirektør i Right Management. Hun forteller at kundene i langt større grad enn tidligere etterspør strategisk bistand innen HR-arbeidet.
- HR-strategien har blitt en viktig og integrert del av forretningsstrategien. HR har fått mer makt og myndighet i mange organisasjoner, og det å tiltrekke seg og beholde kompetansen er viktigere enn noen gang, sier Hellevig.
- Tiltak for å underbygge HR strategien er også etterspurt. Det vi si for eksempel talentuvikling og kompetanseutvikling. Det å beholde og utvikle folkene i organisasjonen er en hovedutfordring for mange bedrifter.
Karriereomstilling
- Tidligere jobbet dere mye med karriereomstilling når bedrifter nedbemannet. Er karriereomstilling fortsatt aktuelt i dagens arbeidsmarked?
- For et par år siden hadde vi til enhver tid 150 - 170 personer som fikk hjelp til å finne ny jobb. I dag har vi ca 120. Det betyr at det fortsatt er behov for hjelp til karriereomstilling selv om det er gode tider. Det kan skyldes at noen blir overtallig eller at den interne mobiliteten i firmaene ikke er god nok.
Også Liz Hellevig bekrefter at det er økt konkurranse i bransjen.
- I gode tider vil det alltid dukke opp mange nye aktører. Men vi er et av de største miljøene, og kan derfor ta en del oppdrag som mindre aktører ikke kan ta, sier hun.
Måle HR-tiltak
Hun forteller også at kundene er mindre fokusert på pris enn tidligere.
- Det har vært en prisøkning i konsulentbransjen, og vi merker at vi slipper å argumentere like mye for prisene våre. Kanskje det skyldes gode tider, men det kan også være at vi har blitt flinkere til å vise nytteverdien i det vi gjør.
- Ser du andre trender i din del av konsulentmarkedet?
- Bedriftene har blitt mer opptatt av å måle HR-tiltak. Det har igjen sammenheng med at de jobber mer strategisk, og har behov for å gjøre målinger som viser resultatene av tiltakene, sier Liz Hellevig.
Denne artikkelen er opprinnelig publisert i Personal og Ledelse nr. 07, 2007. Klikk her for å abonnere på Personal og Ledelse.
"