Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
HR-tiltak kan svekke prestasjonene
Gode HR-tiltak kan virke mot sin hensikt og svekke de ansattes arbeidsprestasjoner, dersom forholdet mellom de ansatte og organisasjonen er dårlig i utgangspunktet. Det påviser BI-professor Bård Kuvaas i en ny studie.
- Det er ikke nok å sette i gang med positive HR-tiltak. Man må ønske å ta HR i bruk på en måte som er fordelaktig for organisiasjonen. Og skal man lykkes med det, forutsetter det at medarbeiderne opplever relasjonen til organisasjonen som god, sier Bård Kuvaas til Ledernett.
Professoren i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI er særlig opptatt av å studere effektene av HR.
Les også: Ingen effekt av medarbeidersamtaler
" Velger opportunistiskKuvaas hevder at dersom relasjonene mellom ansatte og organisasjonen oppleves som dårlige, vil velmente og isolert sett gode HR-tiltak kunne svekke de ansattes arbeidsprestasjoner.
- Hvorfor er det slik, Kuvaas?
- Tillitsbasert HR, som man regner som den mest effektive, er basert på valgfrihet og tillit mellom organisasjon og medarbeider. Dersom man setter i verk slike tiltak uten at tilliten er til stede gjennom gode relasjoner, kan man oppleve at medarbeiderne reagerer opportunistisk og ikke til det beste for organisasjonen, svarer Kuvaas.
Han nevner opplæringstiltak som et eksempel. Hvis valget av tiltak overlates til medarbeideren uten at relasjonen til organisasjonen er god, kan det skje at han eller hun velger med tanke på å øke muligheten til å få seg en annen jobb, i stedet for å gjøre en bedre jobb der man er.
Studert bankansatteGrunnlaget for konklusjonene om sammenhengene mellom relasjoner og virkningen av HR-tiltak, har Kuvaas i en omfattende studie han har gjennomført blant 593 ansatte i 64 sparebanker. Hensikten har vært å studere hvordan organisasjonsklima påvirker sammenhengen mellom personaltiltak og ansattes prestasjoner.
Resultatene av undersøkelsen er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Management Studies.
Kan hindre gjennomtrekkUndersøkelsen til Kuvaas viser at selv om klimaet i en organisasjon er dårlig, vil utviklende HR-tiltak kunne bidra til at færre ønsker å slutte i virksomheten.
- Det viser seg at det er lettere å påvirke de ansattes intensjoner om å slutte enn det er å forbedre arbeidsprestasjonene til ansatte som har et dårlig forhold til organisasjonen, sier professoren.
Begingelse for å lykkesIkke bare kan HR-tiltak virke negativt i en organisasjon preget av dårlig klima, men et godt klima er en forutsetning for at de skal virke positiv.
- Gode relasjoner mellom ledere og medarbeidere er en betingelse for at utviklende personaltiltak skal forbedre de ansattes prestasjoner, fastslår Kuvaas og konkluderer:
- HR-strategien må støtte opp under organisasjonens overordnede strategi. Organisasjonen må passe på at det er god konsistens mellom HR-tiltak og andre tiltak i organisasjonen. Hels skal tiltakene støtte opp under og forsterke hverandre.
Les også: Angriper sin egen bonus
"