Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Lik motivasjon i børs og katedral
En ny doktorgradsavhandling fra Norges Handelshøyskole tyder på at medarbeidere i kommersielle bedrifter har samme grad av indre motivasjon i arbeidet sitt som medarbeidere i ideelle organisasjoner.
Avhandlingen med tittelen "Beyond money: Intrinsic motivation in profit and nonprofit organizations" er skrevet av Beate Jelstad, til daglig forsker og veileder for mastergradstudenter ved Diakonhjemmet høyskole.
Jelstad har studert og sammenliknet arbeidsmotivasjon og effekter av indre motivasjon i én ideell og én kommersiell organisasjon.
- Indre motivasjon er en kilde til gode prestasjoner i begge organisasjonene. Det vil derfor være viktig for ledere å ha fokus på - og støtte opp under - indre motivasjon uavhengig av organisasjonstype, sier Jelstad til Paraplyen, internavis for NHH-miljøet i Bergen.
" Motivasjonens kilderIndre motivasjon er den motivasjonen som er knyttet til selve utførelsen av et arbeid. Jobbautonomi, sosial tilhørighet og mestringsfølelse påvirker den indre motivasjonen. Og ifølge Jelstad bidrar økt indre motivasjon til gode prestasjoner og redusert turnover.
Ved ytre motivasjon er kilden til motivasjon utenfor selve arbeidet, gjerne i form av lønn og belønning.
Ingen forskjellerJelstad har studert forskjellene mellom den kommersielle og den ideelle organisasjonen når det gjelder de ansattes indre motivasjon for arbeidet. Her finner hun ingen forskjeller mellom de to virksomhetene.
Derimot har de ansatte i den kommersielle bedriften høyere ytre motivasjon enn i den idelle organisasjonen.
Tankevekkende resultatBeate Jelstads funn har overrasket hennes egen veileder, professor i organisasjonspsykologi Geir Kaufmann.
- I økonomisk teori vil man naturlig forvente at i kommersielle bedrifter, hvor det er større tilgang på ytre insentiver, vil behovet for indre motivasjon være mindre enn i ideelle bedrifter. Undersøkelsen viser klart at dette ikke er tilfelle. Dette er et tankevekkende resultat, sier Kaufmann til Paraplyen.
Les også: Angriper sin egen bonus
"